BUDSJETTVINNER: Toyota Prius plug-in er blant budsjettvinnerne, med en reduksjon i engangsavgiften på 20 prosent. Foto: Scanpix
BUDSJETTVINNER: Toyota Prius plug-in er blant budsjettvinnerne, med en reduksjon i engangsavgiften på 20 prosent. Foto: ScanpixVis mer

Dieselbiler blir 6000-8000 dyrere

Hybridbilene er blant vinnerne i dagens statsbudsjett.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): En gjennomsnittlig dieselbil blir6000—8000 kroner dyrere, mens bensinbiler får økt innkjøpspris på mellom 3000—4000 kroner.

Det blir etter det Dagbladet kjenner til resultatet av statsbudsjettet som legges fram i dag.

For nå skal du kjøpe en mer miljøvennlig bil, og det blir dyrere å kjøpe biler som slipper ut mye karbondioksid (C02) og mye nitrogenoksider(NOx).

Lavere CO2-grense I dag beregnes engangsavgiften ved kjøp av ny bil ut fra vekt, motoreffekt og utslipp av CO2. Etter grensen for laveste avgiftssats på CO2 bli justert ned fra 115 til 110 gram pr. kilometer.

Hovedelementene i endringene blir som følger:
• Alle biler som slipper ut mer enn 110 gram CO2 pr. kilometer blir dyrere og svært mange biler får økt innkjøpspris på mellom 3000—4000 kroner. De mest miljøvennlige
modellene blir vinnerne.

• En gjennomsnittlig dieselbil kan bli 6000—8000 kroner dyrere nå NOx-avgiften legges til for å ta mer hensyn til lokale utslipp

• Regjeringens mål er at gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye biler ikke skal overstige 120 gram pr. kilometer i 2012.

Positivt for lavutslippsbiler Blant vinnerne er hybridbiler som plug-in-modellen av Toyota Prius og den nyeste modellen av Opel Ampera, som begge kan få en reduksjon i engangsavgiften på 20 prosent:

- Medfører dette riktighet får Opel Ampera redusert engangsavgiften fra dagens 20 000 kroner til 16 000 kroner,sier PR- og informasjonssjef Hélène A. Formo i Opel Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Fortsatt forvirring Innstrammingen på CO2-komponentet i engangsavgiften er lenge varslet og kommer ikke overraskende for Norges Automobil- Forbund (NAF). Kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i
NAF, er positiv til at at motorkraften får redusert betydning når avgiften beregnes:

- Fokuset flyttes fra motorrommet til det som kommer ut av eksospotta, sier han, og presiserer at han ikke vet hva budsjettet faktisk inneholder før i
dag.

- Passer ikke for oss Småbarnsfar Steinar Syvertsen sier til Dagbladet at hybridbiler ikke passer for dem. Syversen kjører en fire år gammel dieselbil, er småbarnsfar, og sier at han allerede bruker mye penger på bil.

- Det er snakk om rushtidsavgift, bomutgifter,bensinutgifter,  så det er dyrt nå, sier han. Men det største problemet, for han, med prisendringene i statsbudsjettet er at hybridbiler ikke passer småbarnsfamiliens krav.

- Ingen av hybridbilene egner seg for oss, enten er det størrelse eller så er det pris, akkurat nå hadde det ikke vært aktuelt å gå over til det, sier Syversen.