FORBUD: Fra tirsdag innføres det forbud mot å kjøre dieselbil på kommunale veier i Oslo på grunn av akutt helseskadelig luftforurensning. Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix
FORBUD: Fra tirsdag innføres det forbud mot å kjøre dieselbil på kommunale veier i Oslo på grunn av akutt helseskadelig luftforurensning. Foto: Terje Pedersen / NTB ScanpixVis mer

Dieselforbud i Oslo fra tirsdag

På kommunale veier. - Vi skjønner at dette kan ha stor inngripen og innebære utfordringer for mange

(Dagbladet): Oslo kommune innfører forbud mot å kjøre med dieselbil på kommunale veier fra klokka 6 til klokka 22 fra tirsdag 17. januar.

Det opplyser Oslo kommune søndag ettermiddag, som også skriver:

- Midlertidig dieselforbud er et strakstiltak som kan iverksettes på dager med høy luftforurensning. Et midlertidig kjøreforbud vil være aktuelt når det er eller er ventet:

  • høy luftforurensning som følge av eksos
  • over større områder av byen
  • i to dager eller mer

Ruter: - Forventer pågang

Mandag og tirsdag er det ventet kaldt vær og lite vind, og det er sannsynlig med høy eksosforurensning over store områder av byen disse dagene, er kommunens begrunnelse for forbudet.

Kjøreforbudet gjelder fram til Bymiljøetaten vurderer at det akutte behovet ikke lenger er til stede. Staten har fattet tilsvarende vedtak for deler av Ring 1.

Kommunikasjonssjef i Ruter, Gro Janborg forteller Dagbladet at de forventer mer pågang i kollektivtrafikken i den perioden kjøreforbudet er gjeldende.

- Vi vil utnytte den kapasiteten som er, og mener vi fortsatt har noe ledig der. Likevel oppfordrer vi alle som kan reise litt tidligere eller senere enn normalt, til å gjøre det. Det er også fint om de som kan ta hjemmekontor benytter seg av muligheten, for det er klart at det vil bli flere reisende, og at alle må beregne mer tid og være tålmodige, sier Janborg.

- Vil dere sette opp flere busser?

- Det er det fortsatt litt tidlig å svare på, men vi vil gjøre vårt beste for å få folk fram, sier hun

- Vi vil følge nøye med på trafikken og vurdere situasjonen fortløpende, tilføyer hun.

Gebyr

Det kan ilegges gebyr på 1500 kroner ved overtredelse av forbudet, opplyser Oslo kommune. Politiet og Statens vegvesen har myndighet til å håndheve dette, heter det videre i pressemeldinga.

Kommunikasjonsdirektør Alise Davidsen i Bymiljøetaten i Oslo kommune sier til Dagbladet at det er fullt mulig at det vil bli foretatt kontroller når dieselforbudet er gjeldende.

- Om det vil gjøres er opp til politiet og Statens vegvesen, sier hun.

Hun forteller at det allerede har kommet flere reaksjoner på forbudet, og at det er mange som tar kontakt med ulike spørsmål.

- Vi skjønner at dette kan ha stor inngripen og innebære utfordringer for mange, sier Davidsen til Dagbladet.

Ny forskrift

Det er første gang et dieselbilforbud innføres i Oslo, og det kan nå innføres som følge av en forskrift som kom på plass rett før jul, ifølge Davidsen.

Dieselforbudet innføres tirsdag klokka 06.00 og vil vare fram til det foreligger en vurdering om at det ikke lenger er nødvendig. Det er værforholdene som avgjør dette.

- Vi følger nøye med, og avslutter med en gang det ikke lenger er noen fare. Værprognosene nå tilsier at det blir mer sirkulasjon onsdag og en noe mer ustabil værtype torsdag. Om dette blir tilfellet kan det hende forbudet oppheves på torsdag, sier Davidsen.

Søndag kveld kan ikke bymiljøetaten svare på Dagbladets spørsmål om hvor mange forbudet vil ramme.

- Antall kjøretøy må vi få komme tilbake til i morgen, sier Davidsen.

Gjelder ikke om natta

Hun understreker at det vil være lov å kjøre dieselbiler i tidsrommet 22.00 - 06.00 i dagene forbudet gjelder.

Pressevakt hos Statens Vegvesen, region øst sier til Dagbladet at de ikke har noen kommentarer til det varslede dieselforbudet i kveld, og henviser i stedet til Oslo kommune.

Pressevakten sier de heller ikke har noen oversikt over hvor mange trafikkanter/kjøretøy som vil bli rammet av kjøreforbudet.

Kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF tror forbudet vil føre til flere utfordringer for deres medlemmer.

- Dieselbilister som er vant til å kjøre til jobb må nå tenke alternative løsninger. Så lenge dette berører så mange som gjør, håper vi at det gir effekt, og at lufta blir bedre, sier Sagedal til Dagbladet.

Hun forteller at de i kveld ikke har noen full oversikt over hvor mange bilister forbudet vil ramme, men sier:

- Det er mange som pendler til Oslo, og det er mange av disse som har dieselbiler. Dersom det viser seg at forbudet ikke får noen effekt for lufta, mener vi dette innebærer en for stor omstilling for folk i forhold til hva det er verdt.

Unntak

Forbudet gjelder hele det kommunale veinettet, og deler av den statlige veien Ring 1, og omfatter dermed de fleste gater og veier i Oslo. De statlige veiene Ring 3, E6, E18, RV 4 Trondheimsveien, RV 163 Østre Aker vei, RV 190 Strømsveien og deler av Ring 1 omfattes ikke av forbudet. Transport til og fra Oslo S, Vippetangen og Hjortneskaia vil fortsatt være mulig. På Ring 1 vil det skiltes der forbudet gjelder, opplyser Bymiljøetaten i en pressemelding.

Forbudet gjelder for dieseldrevne kjøretøy, men det gjøres en del unntak.

Unntakene omfatter blant annet utrykningskjøretøy, ladbare hybrid-dieselbiler, kjøretøy som brukes i offentlig tjeneste, pasienttransport, kollektivtrafikk og kjøretøy som brukes i næringsvirksomhet og som kan dokumentere kjørebehov.

- Akutt høy luftforurensning innebærer at det kan være helsefarlig for barn, eldre og astmatikere å bevege seg utendørs. Dieselforbud er et inngripende tiltak, men er nødvendig for å ta vare på helsa til byens innbyggere, sier Gerd Robsahm Kjørven, konstituert direktør i Bymiljøetaten i Oslo kommune.