Langt fremme: Red Gruppen og daglig leder Nils Olav Røang er landets fremste på programmatisk reklame. 
Langt fremme: Red Gruppen og daglig leder Nils Olav Røang er landets fremste på programmatisk reklame. Vis mer

Digital rakettvekst for reklame

Stadig flere reklamekjøp blir digitale. Reklame- og medie­byrået Red Gruppen økte omsetningen med 175 millioner kroner i fjor.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er digital revolusjon i reklamebransjen. Red Gruppen har slått sammen tradisjonell mediebyråvirksomhet, innholdsmarkedsføring og digital reklame i ett byrå.

- Før var det et sterkere skille mellom reklame- og mediebyråene. Nå smelter de to bransjene stadig mer sammen, sier daglig leder og medeier Nils Olav Røang i Red Gruppen til Finansavisen.

Rakettvekst for digital reklame gjorde at Red Gruppen fikk et kraftig løft i omsetningen i fjor. Topplinjen økte 40 prosent for reklame- og mediebyrået.

Kraftig vekst

Mediebarometeret for juli viser at programmatisk reklame vokste 77,9 prosent sammenlignet med juli 2015. Slike digitale reklamekjøp stod for 353,6 millioner kroner, mot 198,7 millioner i samme periode året før.

Samtidig håver reklamebyråene inn penger, og de fleste har fortsatt en fot innen tradisjonelle kanaler som radio og print, skriver Finansaivsen.

Reklamebyrået Try, hvor grunnlegger Kjetil Try eier 52 prosent, troner øverst på lønnsomhet blant reklamebyråene.

De siste fem årene har Try hatt et samlet resultat på 174 millioner kroner før skatt.

Et annet reklamebyrå som har hatt svært god lønnsomhet de siste ­årene er Face2face.

De fem siste årene har selskapet hatt et samlet overskudd på 102,3 millioner kroner før skatt. Daglig leder Per Meland eier 77 prosent av selskapet, og har dermed nok å rutte med.

- Kundene betaler for det som blir levert og vi deler risiko med dem, derfor får vi også ta del i oppsiden, sier han til Finansavisen.

Flere økonominyheter:

DNB Markets bytter ut to aksjer

Høyner i Fred. Olsen Energy