Dinosaurenes konge

Spielberg med ny filmsuksess KOLOSS: Steven Spielberg er en koloss i filmverdenen, men så elsker han også alt som er digert, fantastisk og som koster penger. Som f.eks. å lage filmer om dinosaurer. I september kommer dino-oppfølgeren "Den tapte verden: Jurassic Park" til Norge. Foto: NIGEL PARRY/ CPI Steven Spielberg regnes som en av Hollywoods dyktigste filmskapere. Men han har også nese for hva som selger. "Jurassic Park" spilte inn 900 millioner dollar, eller ca. 6,4 milliarder kroner. Nå kommer film-eneren med "Den tapte verden: Jurassic Park" for å terrorisere deg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det bemerkelsesverdige med oppfølgeren er ikke at den ble laget, men at Spielberg regisserte den. I 1993, rett etter at han ble økonomisk seriemester med "Jurassic Park", fulgte han opp med å lage en film som er et høydepunkt i hans karriere: "Schindlers liste".

For den filmen ble han overdrysset med Oscarer og alt annet av priser, og gjorde slutt på snakket om at han ikke kunne lage voksne filmer. Men det var av større betydning for Spielberg at en celluloid-rull kunne gjøre et dypt og varig inntrykk på folk.

- Forandret mitt liv

- "Schindlers liste" førte til dype forandringer i livet mitt. Jeg hadde vært temmelig innadvendt og den vendte meg utover. Filmen skapte et ansvar i meg. Den ga meg noe å tro på. Jeg gikk glipp av alle de viktige hendelsene på 60-tallet: Ikke var jeg Vietnam-aktivist eller studentradikal. Jeg holdt mest på med å lage film - først korte filmer og etter hvert lengre filmer. Jeg så ikke på nyheter.

- Jeg tror "Schindlers liste" har gjort meg mer opptatt av verden. Den forandret livet mitt i den forstand at den fikk meg vekk fra min egen selvopptatthet og har gjort meg til en aktiv deltaker i historien.

En stor gutt

De neste tre årene laget ikke Spielberg en eneste filmrute. Så når han igjen skulle rigge seg til bak kamera, hvorfor bry seg med å lage enda en dinosaur-film?

- Da jeg laget "Jurassic Park" visste jeg ikke at det fantes et publikum som ville ha den. Derfor tenkte vi aldri på en oppfølger. Men etter at filmen ble en suksess, tenkte vi at noen ville lage en oppfølger - om ikke meg, så noen andre.

- Så jeg gikk inn i dette som en stor gutt med åpne øyne. Det er veldig vanskelig å overgå seg selv med en oppfølger, enten det er den andre "Star Wars", den andre "Independence Day" - hvis den skulle komme - eller den andre "Indiana Jones". Det vi alle mister, er originaliteten, noe som ingen har sett før. Du har tatt vekk den største grunnen til at folk kom og så den første filmen: De hørte at den inneholdt effekter og ideer som de aldri før hadde sett. I oppfølgeren vet de om trolldommen, og de sitter og sier: "Vel, hva har du å vise oss nå?"

Slagmark

I den nye filmen er det ikke bare mann mot dinosaur, men mann mot mann - og kvinne.

Hammonds opprørske nevø vil tjene seg noen millioner ved å selge fullvoksne dinosaurer fra Site B til dyrehager. For å få til dette, sender han ut en gruppe jegere anført av den britiske skuespilleren Pete Postlethwaite (en mann Spielberg regner som "en av verdens beste skuespillere for tida" etter å ha sett ham i "In the Name of the Father").

Når Hammond blir klar over denne faren, tilkaller han Dr Ian Malcolm (Jeff Goldblum igjen, men denne gangen i en mer drivende og ikke så kynisk rolle i filmen). De setter sammen et team for å forhindre denne jakten. En av hovedpersonene i dette teamet er en paleontolog spilt av Julianne Moore (fra "The Fugitive"). Mange i teamet "ender opp i feil ende av næringskjeden", for å si det med Spielberg. Og slagmarken forandrer seg stadig i denne nådeløse kampen.

Sjubarnspappa

Spielberg er far til ikke mindre enn sju barn.

- Ungene mine har, helt siden de kunne peke i en bildebok, alltid syntes at dinosaurer har vært spennende skapninger. Det syntes også jeg da jeg var liten. Som liten gutt tok far meg med på museum i Philadelphia, og i museumsbutikken solgte de små dinosaurmodeller i støpejern. Han kjøpte en tyrannosaurus rex og en stegosaurus til meg. Etter et par år hadde de oksydert og blitt grønne. Jeg hadde disse to små grønne dinosaurene og jeg hadde dem i hendene så mye at de skarpe kantene ble glatte.

- En grunn til at dinosaurer er så fascinerende er størrelsen - selv om paleontologer sier at de fleste dinosaurene ikke var større enn kyr eller hunder. Men vi trekkes mot tyrannosaurus rex eller brontosaurusen, dyr som er større enn noe annet. Dessuten liker vi ikke tanken på å bli spist.

Super-effekter

Spielberg måtte ikke bare regissere "The Lost World", som er filmens originaltittel. Han måtte også spille de dominerende rollene - dinosaurene.

Bortsett fra noen få animatroniske hoder og lemmer, blir det mest lagt til etterpå som computergrafikk. Han bruker ikke en assistent med megafon, men veiver og roper til statistene hva det er de flykter fra. Mer enn en gang sier han fryktsomt "vi vil ikke lage en Godzilla-film". (Godzilla var et japansk filmmonster fra 50-tallet som så mer ut som en mann i et gummikostyme.)

Denne gangen vet han at dinosaurene som computerne lager, er svært livaktige. Forrige gang innrømmet Spielberg at "alle ventet seg Ray Harryhousens enkle modellmonstre, men da vi så dem sa alle, jeg også "Wow!". Denne gangen er dinosaur-menasjeriet femti prosent større. Spielberg er i en krevende konkurranse med seg selv, og har et mål:

- Jeg ville ikke lage en oppfølger som tjente inn mindre og kostet mer enn den første filmen.

Søkkrik

Hvor mye Spielberg tjente på "Jurassic Park", vites ikke. Men det er logisk å anta at han hadde en god prosentandel av bruttoomsetningen.

Den ble laget av Universal. Selskapet har alltid hatt et godt forhold til Spielberg, som takk for "E.T." bygde de husene til Amblin på sin eiendom. Men det er 15 år siden, og nå føler han at han ikke lenger har noen forpliktelser overfor Universal, særlig ikke siden hans læremester Sid Sheinberg har sluttet.

- En dag innså jeg at jeg alltid har jobbet for andre. Selv om jeg har all frihet til å lage filmer, så ble de kontrollert av dem som eide rettighetene - studioene som skaffet pengene. Jeg har bil, hus, familie og eier klærne vi går i. Men når det gjelder jobben jeg går til, så jobber jeg alltid for noen andre. Jeg er ikke en del av landet jeg bygde karrieren min på.

Så da hans venn Jeffrey Katzenberg forlot Disney akkurat da Spielberg var ferdig med "Jurassic Park", fant han tida moden til å lokke Spielberg inn i et samarbeid med David Geffen og starte et nytt selskap - DreamWorks SKG. De hadde en felles målsetting.

Evig ungdom?

Spielberg er både oppriktig og alvorlig - fjernt fra den mannen jeg først møtte på Martha's Vineyard for 22 år siden, under den fuktige innspillingen av "Haisommer". Da var han en gutt, som fulgte rådene fra produksjonslederen Jim Fargo. Om kveldene ble han instruert i gledene til det annet kjønn av filmens stjerne, Richard Dreyfuss. Men det var den gang.

18.desember ble Spielberg 50 år, samme dag som hans kone Kate Capshaw fødte deres sjuende barn.

Han har sønnen Max med eks-kona Amy Irving, Kate har Jessica fra sitt første ekteskap. Sammen har de Sasha, Sawyer, Theo (adoptert) og Mikaela.

Familielivet

- Å ha sju barn er ofte mer utfordrende enn å lage en film til 70 millioner dollar. Familielivet har alltid betydd mest for meg. Jeg vet ikke hvordan jeg får tid til begge deler, men jeg har ikke fått så mange klager fra ungene. Så lenge de ikke klager, "Hvor er pappa?", så er alt greit. Når jeg ikke regisserer, kjører jeg unger til skolen tre dager i uka i en bilpool. Mine unger og andres unger, også. Hovedsakelig er jeg bussjåfør, sier Spielberg og ler.

Regissør og bussjåfør, litt som Jack Nicholsons "astronaut og svømmer" i "Tid for ømhet". Men å holde seg unna sin gudegitte posisjon bak kamera i tre år var tøffere enn han trodde.

- Da jeg var tilbake på settet forsto jeg hvor mye jeg hadde savnet det. De første dagene med "The Lost World" var jeg ganske rusten. Men det er som å sykle, du husker det fort. Og så tar ambrosiaen over og du kunne sparke deg i leggen for at du ikke har regissert på tre år.

Ambrosia - de greske gudenes drikk som førte til evig ungdom - samme effekt som det å regissere filmer synes å ha på Steven Spielberg.