Direktør går etter bank-skandalen

Administrerende direktør Bjørn Carlsen i EDB Teamco AS trakk seg torsdag fra sin stilling. Feilen som har rammet bankkunder den siste uken oppsto i en datasentral hos EDB Teamco.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Bjørn Carlsen har anmodet om å bli fritatt fra stillingen sin, og den anmodningen følger vi, sier konsernsjef Bjørn Trondsen i it-konsernet EDB Business Partner til NTB.

EDB Teamco er et datterselskap til EDB Business Partner.

Onsdag ble det innrømmet at sist ukes dataproblemer skyldtes menneskelig svikt. Men Trondsen sier at han ikke vil kommentere om Carlsen slutter på grunn av dette. Datafeilen førte til at bankkunder i hele landet ikke kunne bruke nettbank eller telefonbank.

På spørsmål om flere ledere kommer til å gå, svarer Trondsen at det har han ikke tenkt på.

Det lyktes ikke NTB å komme i kontakt med Bjørn Carlsen torsdag kveld.

John-Arne Haugerud er konstituert som ny administrerende direktør i EDB Teamco. Han kommer fra stillingen som viseadministrerende direktør i EDB Fellesdata, et annet datterselskap av EDB Business Partner.

Kredittilsynet vil ha mer

Onsdag leverte EDB Fellesdata en rapport om datakollapsen til Kredittilsynet og Norges Bank. Kredittilsynet er imidlertid ikke fornøyd med den informasjonen det har fått.

- Rapporten er ikke fyllestgjørende, sier avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy i Kredittilsynet til dn.no.

Kredittilsynet ber i et brev til EDB Fellesdata om mer informasjon om datafeilen.

Dataselskapet er ikke underlagt Kredittilsynet, så eventuelle pålegg fra tilsynet må rettes mot bankene som har kjøpt dataløsningene.

Konserndirektør Bjørn Trondsen vil ikke kommentere kritikken fra Kredittilsynet.

- Vi har en god dialog med Kredittilsynet, men jeg vil ikke ha den dialogen gjennom avisene, sier Trondsen til NTB.

Sikrere løsning

Driftsstansen som inntraff sist torsdag, skjedde da EDB Fellesda ta var i ferd med å koble seg opp til en datasentral kalt OSIKAN. I denne sentralen er alle data lagret to steder, slik at systemet kan komme i drift raskt igjen dersom en feil skulle inntreffe. Ifølge nettstedet digitoday.no kunne det bare tatt fire timer å rette opp feilen.

- Det er paradoksalt at det var under etablering av en slik løsning dette skjedde, sier John-Arne Haugerud, viseadministrerende direktør i EDB Fellesdata til NTB.

Når bankenes dataproblemer er rettet opp, kommer EDB Fellesdata til å fortsette jobben med å koble seg til datasentralen OSIKAN.

- Ikke grovt uaktsomt

Det kan ta lang tid før det foreligger noe anslag over hva datakrasjet har kostet for bankene og kundene som ble rammet.

- Vi har så langt ikke fått et eneste krav, selv om det nok vil komme, sier John-Arne Haugerud.(NTB)