Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Diskuterer mulig sammenslåing

TV 2 og Modern Times Group (MTG) har de siste månedene sondert mulighetene for å slå sammen Kanal 24 og P4 til et nytt børsnotert radiokonsern.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Både TV 2-ledelsen, P4-sjef Kalle Lisberg, Kanal 24s styreleder Per Axel Koch og MTGs konsernsjef Hans-Holger Albrecht skal ha vært involvert i samtalene om en slik mulig sammenslåing, skriver Dagens Næringsliv. Meklerhuset First Securities har lagt fram verdiberegninger for en mulig fusjon mellom de to riksdekkende radiokanalene, som til sammen hadde en markedsandel på 27 prosent i januar.

Skisse

- Det er riktig at First har lagt fram en skisse som grunnlag for samtaler. Det har vært samtaler, men det er ikke det nå. Innholdet i skissen vil jeg ikke kommentere, sier Koch. Uenighet om verdivurderingen er trolig årsak til at temperaturen i fusjonssamtalene nå er noe lavere, skriver Dagens Næringsliv. Mens MTG-eide P4 i snitt har over én million lyttere daglig, sliter Kanal 24 med lave lyttertall og dårlig økonomi. I fjor var underskuddet på 113,4 millioner kroner.

Ingen kommentar

TV 2s konsernsjef Kåre Valebrokk vil ikke kommentere hvilke samtaler som har vært ført.

- Jeg kan ikke si noe om dette, alle slike spørsmål må gå til styreformennene i de to kanalene, sier Valebrokk.

- Som styre er ikke vi involvert i noen form for drøftelser, men det er åpenbart at man innen mediene stadig søker nye konstellasjoner, sier styreformann Jens Kristian Thune i P4 til avisen.

Hindre

De to radiokanalenes konsesjonsbestemmelser kan skape problemer for en eventuell fusjon. Selv mener de at konsesjonsvilkårene vil hindre P4 fra å overta Kanal 24, mens det motsatte formelt vil være mulig. Den reviderte medieeierskapsloven kan også vise seg å bli et hinder, ettersom den fastslår at aktører som kontrollerer mer enn 30 prosent av ett mediemarked, ikke kan kontrollere mer enn 20 prosent innenfor et annet mediemarked. TV 2 har i dag en markedsandel i tv-markedet på cirka 30 prosent.

(NTB)