Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Disse bildene kan bli forbudt

«Ridebukselår» og «kalkunhals» blir fyord.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Aggressiv markedsføring av kosmetisk kirurgi er snart en saga blott. Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) varsler strengere krav til hva som er nøktern, saklig og forsvarlig reklame for brystoperasjoner og fettsuging.

I forslaget til ny forskrift, som nå er ute på høring, stempler HOD «ridebukselår», «kalkunhals» og «ørnenese» som fyord. Andre eksempler på sitater som kan blir forbudt i reklameøyemed er:  «Tunge øyelokk og/eller poser under øynene vil lett kunne ødelegge inntrykket av et ellers friskt og opplagt ansikt.» «Minnene forsvinner ikke selv om sporene gjør det.» «Alle kvinner er ikke likt utrustet.»

Manipulasjon

Alle illustrasjoner eller bilder som er egnet til å virke støtende eller krenkende, eller som bevisst spiller på folks lyter eller fordommer mot normale kroppsvariasjoner, vil omfattes av forskriften.

Skrytebildene mange klinikker har liggende på internettsidene sine, vil også bli forbudt. Det vil regnes som villedende markedsføring å vise en person før og etter en kosmetisk operasjon.

Hovedbegrunnelsen er at selv om bildet gir en korrekt framstilling, så er det ikke dermed sagt at en annen person vil få samme resultat. HOD påpeker også faren for at bilder kan bli manipulert.

Videre presiserer HOD at risikoen ved å gjennomføre kosmetiske inngrep ikke må nedtones. Følgende uttalelser i markedsføringen vil derfor kunne være i strid med de nye reglene:  «Det er helt vanlig å utføre inngrep som dette.» «Har du lyst, har du lov!» «Etter to- tre timer kan du reise fra klinikken med en slankere kropp.»

Positiv til regler

b> FORBUDT:  Å vise bilder av ei kvinnerumpe før og etter fettsuging på denne måten, blir forbudt hvis Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) får gjennomslag for sin nye forskrift. Foto: DR. KVEIMS KLINIKK
b> FORBUDT: Å vise bilder av ei kvinnerumpe før og etter fettsuging på denne måten, blir forbudt hvis Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) får gjennomslag for sin nye forskrift. Foto: DR. KVEIMS KLINIKK Vis mer

Forbrukerombudet er en av høringsinstansene som skal uttale seg om det nye forslaget innen 1. april. Grovt sett mener forbrukerombud Bjørn Erik Thon at det er fornuftig:-  Dette er et marked som er i sterk vekst og hvor markedsføringen med før- og etterbilder er påtrengende. Det er lett både å spille på folks lyter og svakheter, og å love for mye i dette markedet.

Plastikkirurg Morten Rynning Kveim gikk tidlig på 1990-tallet imot at det ble åpnet for å reklamere for kosmetisk-kirurgiske tjenester. Ideelt sett mener han fortsatt at det burde vært forbudt.

-  Men nå som reklame er tillatt, må det selvsagt være visse regler for hvordan den skal være, sier Kveim, som er blant de få plastikkirurgene som ikke har «skrytebilder» på hjemmesidene sine.

FORBUDT: Bilder av overleppe før og etter behandling.
POSITIV: Plastikkirurg Morten Rynning Kveim.