Disse bildene skal lokke småjenter til å kjøpe bukser

Klesprodusenten Miss Sixty vil kapre kunder med avkledde modeller som tilsynelatende har sex med hverandre. Norske småjenter helt ned i tiårsalderen eksponeres for motepornografien.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NRK-profilen Hilde Hummelvoll stønner oppgitt når hun, på Dagbladets oppfordring, åpner vårens Miss Sixty-katalog.

- Unnskyld! utbryter hun vantro over motivet på det første oppslaget:

En kvinnelig modell oppå en mannlig. Hun i bar overkropp, iført bare ei marginal bukse. Han med buksa på knærne, kjønnshårene synlig og kjønnsorganet bare skjult av hennes lår.

- Blir mismodig

Hummelvoll blar seg gjennom resten av katalogen:

- Jeg blir mismodig når jeg ser dette. Kan ikke barn få være barn? Miss Sixty skjuler seg bak at deres målgruppe er eldre jenter. Men de vet veldig godt at småjenter tar etter de større. Å presentere klær ved hjelp av samleier og syltynne modeller med halvåpen munn - det er og blir et overgrep mot jenters naturlige oppvekstvilkår, mener Hummelvoll.

I vårkatalogen til Miss Sixty vises de to modellene alene og sammen - og svært aktive seksuelt.

To av bildene indikerer samleie, med jenta som den aktive part.

Et annet viser jenta sittende, naken bortsett fra støvlettene, med en hånd over puppen.

På andre bilder bryr jenta seg ikke med å skjule brystene, blant annet når hun lar den mannlige modellen nærmest rive klærne av henne.

Engasjert

Hilde Hummelvoll har også tidligere tatt oppgjør med klesprodusenters seksualisering av unge jenter.

For et par uker siden var hun konferansier ved en kongress i regi av Støttesenter mot incest. Der fortalte hun om hvordan hun opplever å gå i klesbutikker med sin 11 år gamle datter.

- Hun ser topper og gensere som hun liker og gjerne vil ha. Og genserne er ofte pene, de, men så har de seksuelle budskap på engelsk som min datter ikke forstår betydningen av. Slikt irriterer og provoserer meg, sier Hummelvoll til Dagbladet. På konferansen fortalte hun om forskjellige barne- og ungdomsklær hun reagerer på, og trakk fram Vero Modas T-skjorter for et par år siden, som bar følgende tekster:

«Fuck me... I'm good!» og «Fuck me, I'll make you famous».

- Vero Moda måtte trekke T-skjortene tilbake. Men seinest på Youngstorget her om dagen så jeg gensere med påskrifter som «I belong on your bedroom floor» og «I'm your toy», sier Hummelvoll.

- La småjenter slippe

- Når jeg ser slikt, reagerer jeg på vegne av alle foreldre til små jenter, sier trebarnsmor Hummelvoll.

- Dette dreier seg bare om sex, og det å være sexy. Små jenter må få slippe å være sexy, ber hun.

- Voksne mennesker har med fullt overlegg laget katalogen. Noen har virkelig satt seg ned og tenkt: La oss selge ungdomsklær ved hjelp av sex. Det må være sånn de har tenkt. Men hvorfor - det forstår jeg ikke.

- Importøren mener bildene er vakre og ikke voldelige?

- Nei, tenk det. Ikke vold, sier Hummelvoll ironisk.

- Men hva har dette med klær å gjøre? «Kom og ta meg!» skriker bildene. Jeg trodde kvinnekampen hadde brakt oss lenger. Men nå rammes stadig yngre jenter av sexpress, med stadig eskalerende kraft. Det er forstemmende, mener Hilde Hummelvoll.

- Vårens sex

I motebutikken Dollhouse i Oslo sentrum ligger vårkatalogen med de omdiskuterte bildene lett tilgjengelig. En strøm av unge tenåringer kommer inn og vil ha klær fra Miss Sixty. Berit Lothe (43) og datteren Madeleine Moe (13) reagerer med overraskelse når de åpner vårkatalogen.

- Å gud! er det første mamma Berit sier.

- Disse bildene var voldsomme, ja. Veldig sexfiksert. Men det er jo slik verden er blitt. Det er langt fra bare Miss Sixty som spiller på sex, konstaterer mamma.

Madeleine forteller at mange av jentene i klassen har Miss Sixty-bukser i klesskapet. 13-åringen liker klærne, men ikke reklamen:

- Det er jo ikke vårens mote, det er vårens sex. Dessuten er det nesten ingen som går inn i de små klærne der, slår 13-åringen fast.

Mor og datter er åpne om seksualitet - fordi press utenfra påvirker unge jenter likevel.

- Man må bare godta at det er slik. Og da er det mye bedre at Madeleine har en mamma å prate med, enn at hun får sine inntrykk gjennom reklame, magasiner og venninner. Jeg tror foreldre til barn ned i tiårsalderen har det mye tøffere enn oss. Tiåringer er jo fortsatt små barn, men tvinges til å bli «voksne» lenge før de får pupper. Madeleine er tross alt tenåring, sier Berit Lothe.

OVERRASKET: - Dette er jo ikke vårens mote, det er vårens sex, utbryter Madeleine (13). Hun var på handletur sammen med mamma Berit i Oslo i går.
SPILLER PÅ SEX: Ingen tvil om hva klesprodusenten Miss Sixty spiller på i sin nye katalog. - Miss Sixty profilerer seg mot jenter i alderen 18-35 år. De yngste er ikke vår målgruppe, sier Norges-distributør av klesmerket, Jonny Kristiansen.