Disse bildene viser samme kvinne

Kampanje mot skjønnhetspress vekker oppsikt. Nå er den blitt parodiert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Skjønnhetshysteri engasjerer, og er en konstant kilde til debatt.

Andre ser sitt snitt til å tjene økonomisk på å gå til kamp mot idealene som preger skjønnhets- og motebransjen. Nå vekker en reklamefilm for et kosmetikkfirma oppmerksomhet i USA.

Sett av 18 millioner Foreløpig har godt over 18 millioner sett reklamefilmen i løpet av den drøye uka den har ligget tilgjengelig på nettet. Til stemningsfulle pianotoner viser den på finurlig vis hvordan kvinner ser på seg selv som styggere enn andre mennesker synes de er.

Flere av kvinnene får tårer i øynene når de innser hvordan deres eget selvbilde er. Kampanjen ledsages av slagordet «Du er vakrere enn du tror», og har fått mye positiv omtale verden over.

Huffington Post poengterer likevel til at det selvsagt ligger økonomiske motiver bak. I tillegg er merket Dove eid av selskapet Unilever, som blant annet eier merket Axe. De er igjen kjent for reklamefilmer med sexy kvinner, som passer bedre overens med bransjens brutale skjønnhetsideal enn det fra Dove-reklamen.

Så noen bransjerevolusjon er dette neppe, og flere Youtube-brukere reagerer også på den ironiske sammenblandingen.

Parodi med menn Men reklamen er i alle fall blitt lagt merke til, og er blant annet blitt parodiert av ei humorgruppe fra New York.

I filmen, som ligger til høyre i artikkelen, kan du se hvordan de samtidig legger inn et aldri så lite stikk til menn mot slutten.

Det kan nemlig synes som om menns problemer med selvbildet er motsatt av kvinners.

«Thinspiration»-debatt Samtidig som kvinners selvbilde dras fram som tema for å tjene penger på kosmetikk i USA, har den sykelige skjønnhetstrenden «thinspiration» fått mye oppmerksomhet i Norge den siste uka.

Nylig lanserte det brasilianske modellbyrået Star Models en kampanje med mål om å slå tilbake mot anoreksi. Likevel hevdet kritikerne at kampanjen ville virke mot sin hensikt, og heller fungere som en reklamekampanje for «thinspiration».