FORBUNDET MED TRUMP: Netthandelen Amazon. Foto: Mike Segar / Reuters / NTB Scanpix
FORBUNDET MED TRUMP: Netthandelen Amazon. Foto: Mike Segar / Reuters / NTB ScanpixVis mer

Boikott av Trump

Disse butikkene og tjenestene bes du om å boikotte

På grunn av bindinger til Trump.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det pågår en heftig kamp på merkevarenivå når det gjelder å støtte eller ta avstand fra president Donald Trump. Forretningsmannen og milliardæren har en lang rekke tettere og løsere bindinger til store og mindre bedrifter, og motstanderne hans går langt i å oppfordre til boikott av Trump-koblede selskaper.

INNREISEFORBUD: 27. januar undertegnet Donald Trump et innreiseforbud for å hindre «radikale islamistiske terrorister» i å komme til USA. Her er hele forbudet, kort forklart. Video: CNN Vis mer Vis mer

E-post og sosiale medier

Nettsida GrabYourWallet.org har som oppgave å peke ut merkevarer som fortjener boikott; brukerne oppfordres til å formidle direkte til virksomhetene hvorfor de ikke lenger vil kjøpe deres produkter. Det gjøres f.eks. via sosiale medier, e-post, telefon til kundeservice og å lage skilt. Alternativt kan man gjøre et poeng ut av å kjøpe produkter fra selskaper som ikke står på lista.

Et forslag til brev lyder slik:

«Hei. Jeg er kunde av varemerket deres. Dessverre kan jeg ikke lenger handle der fordi dere gjør forretninger med Trump-familien. Dersom dere skulle slutte med det, vil jeg vurdere å returnere som kunde. Vennligst viderebring min tilbakemelding til butikkledelsen.»

«Kanskje markedet sier 'You're fired!'.» Kjell Terje Ringdal, kommunikasjonsekspert

Blant virksomhetene på lista finnes velkjente navn som Amazon og Uber.

- På Trumps hjemmebane

- En slik kampanje er veldig interessant som pressmiddel. Det er en måte å snakke på som går over politiske prosesser; dette kan se ut som et paradigmeskifte, sier Kjell Terje Ringdal, førstelektor ved Høyskolen Kristiania og ekspert i retorikk, samfunnspåvirkning og PR.

- SPENNENDE: Kommunikasjonsekspert Kjell Terje Ringdal sier boikottkampanjen mot Trump representerer noe helt nytt i politikken.
Foto: Morten Holm / NTB Scanpix
- SPENNENDE: Kommunikasjonsekspert Kjell Terje Ringdal sier boikottkampanjen mot Trump representerer noe helt nytt i politikken. Foto: Morten Holm / NTB Scanpix Vis mer

Ringdal minner om at den nye presidenten er en av verdens fremste forretningsmenn.

- En slik kampanje foregår på hans hjemmebane, og treffer der det smerter mest - i lommeboka. Dette er en aksjon mot forretningsmannen Donald Trump, sier førstelektoren.

- Én ting er demonstrantene i gatene, som han kan avfeie som «sosialister», men nå kommer motstanden fra den kommersielle kanten - brukerne og kjøperne spiller en rolle i politikken.

- Gjør vondt

- Kan dette ha politiske virkninger?

- En slik kampanje skaper opinion, og på lang sikt kan det bli endringer. Kanskje markedet sier «You're fired!», sier Ringdal spøkefullt - med henvisning til Trumps signaturreplikk i realityprogrammet «The Apprentice».

Førstelektoren sier kampanjen kan ha alvorlige virkninger for enkeltvirksomhetene som rammes.

- Selv om nok Trump sover godt om natta, ser samarbeidspartnere som Amazon at det gjør vondt omdømmemessig å bli koblet til administrasjonen hans; kundene kan velge å handle andre steder, og Amazon blir dratt med i Trump-dragsuget. Det kan bli kostbart, sier Ringdal.

Velkjente navn

GrabYourWallet lister opp kommersielle aktører folk som ikke støtter Trump, bør boikotte, eller vurdere å boikotte. Enkelte av navnene er velkjente for nordmenn (utdrag fra lista):

1. Amazon. Den verdensledende nettbutikken selger alt fra CD-er til klær og møbler, og er kilde til betydelige inntekter for Trump-familien, som selger produktene sine der. Andre store teknobedrifter som Google og Apple var tidlig ute med massiv fordømmelse av innreiseforbudet, mens Amazon-sjef Jeff Bezos først mandag kunngjorde sin motstand, ifølge Forbes. Selskapet figurerer imidlertid fremdeles på GrabYourWallets liste, siden de fortsetter å selge Trump-familiens bøker og klær.

2. Walmart. Butikk-giganten selger Ivanka Trumps sko, klær og parfyme i sine mange filialer i hele USA. De ga 13 millioner kroner til Donald Trumps kampanje og sponset et ball etter innsettelsen, ifølge AdAge.

3. Uber. Den internasjonale sjåførtjenesten havner på bør-vurderes-lista fordi adm.dir. Travis Kalanick sitter i den nyslåtte presidentens uformelle økonomiforum. Etter at kampanjen #DeleteUber spredde seg på Twitter, gjorde Kalanick retrett og forsikret at han vil hjelpe ansatte som er berørt av Trumps innreiseforbud. Kampanjen har tilsynelatende kommet konkurrenten Lyft til gode, ettersom de var raskt ute med å ta avstand fra presidentens forordning.

4. Sears. Selger interiør og parfyme fra Trump, i tillegg til Ivankas sko og klær. Trumps påtroppende finansminister Steve Mnuchin har sittet i Sears' styre, skriver Fortune

5. Ultimate Fighting Championship. Organisasjonen, som er verdens største for blandet kampsport (mixed martial arts), havner på lista fordi organisasjonens leder Dana White holdt tale til støtte for Trump under Republikanernes nasjonalkonvensjon. Ifølge White er Trump «en lojal venn», melder CNBC.

AVSATT: President Trump har avsatt USAs fungerende justisminister etter at hun sa departementet ikke ville forsvare presidentordren om innreisenekt for flyktninger. Video: CNN Vis mer

6. MillerCoors. Bryggeriets styreleder Peter Coors arrangerte en stor innsamlingsfest for Trumps kampanje. Inngangsprisen var 10 000 dollar (87 000 kroner) per par - VIP-billetter kostet fem ganger så mye, ifølge Politico.

7. Macy's. Kjøpesenterkjempen selger Ivankas produkter.

8. Nordstrom. En annen av de virkelig store kjøpesenterkjedene. Samme forhold til Trump som Macy's.

9. Kmart. Varehuskjeden selger Trumps inventarprodukter.

10. «The New Celebrity Apprentice». Donald Trump er betalt eksekutiv produsent for realityprogrammet, noe han stadfestet i desember, ifølge Variety.

11. Universal Studios Hollywood. Annonserer i «The New Celebrity Apprentice», ifølge Adweek.

12. NASCAR. Motorsportarrangørens adm.dir. Brian France har uttrykt støtte til Trump, ifølge USA Today.

13. Trump Hotels. Som navnet tilsier eid av Trump-familien, i likhet med Trump Golf Courses og Trump Winery.

14. Tyra Beauty. Tyra Banks' makeupmerke annonserer på «The New Celebrity Apprentice», ifølge Adweek.

Storavis går fri

Blant foretak som kunne vært på lista, men som ikke er det, finner vi bl.a. avisa Washington Post, som er eid av svartelistede Amazons adm.dir. Jeff Bezos. På tross av bindingene har avisa jevnlig brakt kritiske artikler om Trump og valget.

Artister som Kanye West og Tommy Hilfiger, som har uttrykt støtte til Trump, kommer heller ikke på lista, som først og fremst retter seg mot virksomheter Trump-familien drar direkte økonomisk nytte av, næringslivstopper som har finansiert presidentens valgkamp, eller annonsører på «The New Celebrity Apprentice».

Atter andre selskaper har vært på lista, men er seinere tatt ut. Blant dem er Shoes.com, som etter et ordskifte med #GrabYourWallet-deltakere på Twitter sendte ut en erklæring som antydet at Ivanka Trumps sko ikke selger bra og derfor er droppet fra utvalget, skriver Fast Company.

Motorsykkelprodusent Kawasaki annonserte på «The New Celebrity Apprentice», men har lovet ikke å gjøre det igjen så lenge Trump er eksekutiv produsent. Derfor er også de tatt ut av lista.

McDonald's på demokrat-liste

Ei alternativ liste fins på appen Boycott Trump, laget av Democratic Coalition Aganist Trump. Her fins ca. 250 bedrifter og personer med bindinger til Trump, blant dem mobilgiganten AT&T, tidsskriftet Forbes, klesmerket Gucci, McDonald's, skjønnhetskonkurranser som Miss Universe, Pepsi, Samsung og hotellkjeden Swissotel.

I tillegg til nevnte Google og Apple har kaffekjeden Starbucks gått markant ut mot innreiselovene. I helga erklærte de at de akter å ansette 10 000 flyktninger i løpet av de neste fem åra.