Tesla Model S:  Holder seg best i pris.
Tesla Model S: Holder seg best i pris.Vis mer

Disse elbilene vil holde seg best (og dårligst) i pris

Teslas nykommer topper oversikten. Suverent. Ellers er bildet variabelt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no): Det er viktig å velge "riktig" elbil. Hva du får igjen for bilen når du selger den brukt varierer voldsomt fra merke til merke og fra modell til modell.

Autolease, biladministrasjonsselskapet til DNB, har kategorisert elbiler, i likhet med fossile biler, ut i fra ulike faktorer som påvirker forventet utvikling i verdifall. Det vil si teknologi, mottagelse i markedet, merkets status osv.

Autolease opererer med følgende fire kategorier elbiler: Markedsverdi er rundt:

1. 55 prosent etter tre år og 45 000 km: Tesla Model S-D 2.  50 prosent etter tre år og 45 000 km: Mercedes B-klasse VW E-Golf VW E-UP BMW i3 Tesla Model S 3.  46 prosent etter tre år og 45 000 km: Renault Zoe Citroën C1 Citroën C-zero Mitsubishi i Miev Peugeot Ion Peugeot Partner Nissan Leaf Nissan e-NV200 Evalia 4.  44 prosent etter tre år og 45 000 km: Ford Focus Citroën Berlingo, Renault Kango EL
PS: Bilene som er nevnt under hvert prosent-anslag er ikke utfyllende.

Stor usikkerhet Generelt legger Autolease til grunn at elbiler vil falle mer i verdi enn tilsvarende type biler med forbrenningsmotor. Årsaken er at usikkerheten rundt batteriene og utviklingen i batteriteknologi, henger over elbilene. Spørsmålet er hvordan ladetid, rekkevidde og batteripris utvikle seg.

- Utviklingen i antall ladestasjoner og manglende erfaring med driftssikkerhet gjennom flere norske vintre bidrar også til usikkerhet om verdiutviklingen. Dessuten er det usikkerhet knyttet til varigheten på de økonomiske fordelene norske myndigheter har innført både ved kjøp og bruk, som kan slå både positivt og negativt ut, sier Haakon J. Marthinsen, leder for Autolease Norge, til Hegnar.no.

- En eventuell innføring av avgifter kan bidra til å opprettholde gode annenhåndsverdier i form av at nye biler blir dyrere, forteller Marthinsen.

- Ved eventuell stor positiv differanse mellom garantert restverdi og oppnådd salgspris etter endt leasing, har vi ovenfor eksisterende kunder beregningsmodeller som gir kundene brorparten av for meget avskrevet beløp i retur, avslutter Marthinsen.

Andre nyheter: - Kan føre til gjennombrudd for «supermiljøbilene»
Mercedes B-klasse Electric Drive kan bli en storselger i Norge
Tesla åpner nye superladere i Norge