Disse facebookoppdateringene koster skattebetalerne flesk

Oslos innkjøp av PR-tjenester har eksplodert de siste to årene og de 183 000 kronene brann- og redningsetaten brukte i fjor er småpenger sammenlignet med millionsummene fra andre etater.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Mens mange småkommuner bare kan drømme om egne pr-rådgivere, er større kommuner langt heldigere stilt.

I Oslo har bruken av innkjøpte pr-tjenester omtrent doblet seg de siste to årene.

I fjor brukte kommunen hele 11,5 millioner kroner på bedrifter i bransjen PR og kommunikasjon - i tillegg til at de har rundt 90 egne ansatte som jobber med kommunikasjon.

Fra 2011-2013 brukte kommunen mellom 3 og 5,5 millioner årlig på samme formål, til sammenligning.

Kommunikasjonssjef Else Merete Guntveit i Oslo kommune synes det er vanskelig å peke på en grunn til økningen - og understreker at det er opp til hver enkelt bydel eller avdeling å disponere hvor mye penger de bruker på kommunikasjon.

Dessuten svinger behovet for innkjøpte PR-tjenester fra år til år.

- I fjor var det for eksempel kommunevalg, og det var viktig å nå ut med informasjon, mens den årlige innsamlingen av gamle juletrær vil være en post hvert år som Renovasjonsetaten, skriver Guntveit i en epost til Dagbladet.

En oversikt fra Oslo kommune viser at selskapet Nucleus AS har gjort storeslem.  De tjente i fjor i underkant av ni millioner på å selge tjenester til kommunen.

Tok grep De siste to årene har de for eksempel tjent rundt en halv million på Oslo Brann- og Redningsetat, som har fire kommunikasjonsansatte.  Et tredagers mediekurs i april 2014 kostet skattebetalerne 93.000 kroner, i tillegg til at de har tjent titusener på boosting av facebookinnlegg i forbindelse med branner og kampanjer.

Noen av facebookpostene som kan sees i denne saken, har etaten betalt mellom 10 000 og snaut 5000 kroner for.

Enheten brukte imidlertid mindre penger til formålet i fjor enn de gjorde året før. For et år siden bestemte de seg nemlig  for å  begrense bruken av ekstern pr-hjelp, og siden da har de kun kjøpt Facebook-reklame.

I fjor brukte de omtrent 183 000 kroner på selskapet.

- Nucleus tjener veldig lite på oss, og vi gjør all innholdsproduksjonen selv. De er på en måte bare et mellomledd mellom oss og Facebook, sier kommunikasjonssjef Lars Magne Hovtun i Oslo brann- og redningsetat.

Han mener det er vel anvendte penger.

- Jeg vil forsvare vurderingene vi har gjort når vi har brukt etatens penger på boosting. Det gir skattebetalerne god valuta for pengene, sier Hovtun, som sier de vil slutte å betale selskapet for annonseringen fordi de nå har fått eget kredittkort.

Betalte en halv million Brannvesenet er på ingen måte på topplista i kommunen - snarere motsatt. Blant storforbrukerne er bymiljøetaten og vann- og avløpsetaten, som brukte 3,3 og 2,4 mill. hver bare i fjor. 

I tillegg har byrådsavdelingene brukt drøyt en halv million på rådgivning fra selskapet Gambit HK og 1,3 millioner fra Kreab Gavin Anderson de siste to årene.

Det nye byrådet har vært tydelig på at Oslo kommunes forbruk av konsulenttjenester - som også omfatter eksterne kommunikasjonsutgifter - skal ned.

Fragmentert I fjor brukte hovedstaden drøyt 1,4 milliarder kroner på ekstern konsulentbistand. Det er et høyt tall, selv om det er bare en liten del av kommunens enorme årsbudsjett.

Litt av forklaringen til pengebruken kan også være at kommunen er svært fragmentert, ifølge Guntveit.

- Oslo kommune er en svært stor arbeidsplass med 53 000 ansatte spredt på mer enn 50 virksomheter. En bydel er på størrelse med en stor norsk kommune. Det kan være vanskelig for innbyggerne å forstå hvem som er avsender eller hvor de skal henvende seg. Det er for eksempel mer enn 100 ulike logoer i bruk som har utviklet seg over mange år. Vi må se på om en slik fragmentering er hensiktsmessig. Vi er her for innbyggerne og vår jobb er å gjøre møtet med kommunen så enkelt og forståelig som mulig, skriver hun i eposten.