Disse gikk på forfatterskolen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Gro Dahle, student 86:

- Av teorilærer Andreas Lombnæs fikk jeg den surrealistiske automatskriften som klaffet helt med min strøm av indre bilder. Av Eldrid Lunden fikk jeg noen åpne orakelsvar som jeg har tatt fram på alle plan i livet. Jeg fikk alt! Hadde jeg ikke fått det jeg fikk der, vet jeg ikke hva som hadde skjedd med meg. Forfatterseminaret i Bø var helt avgjørende.

Hanne Ørstavik, student 93/94: - Jeg skrev min debutbok der. I Bø fikk jeg tid til å skrive og, kanskje enda viktigere, tro på å skrive. Det var godt å være hos Eldrid Lunden. Hun er en fantastisk leser. Det å kunne gå til henne med tekster og få umiddelbar tilbakemelding var utrolig bra.

Alle de forskjellige gjestelærerne viste ulike måter å forholde seg til litteratur på, og de viste også forskjellige forfattertyper.

Det å være i Bø ble på en måte åpnende.

Merete Morken Andersen, student 85:

- Jeg skjønte at det å bli forfatter var et langt lengre lerret å bleke enn det jeg hadde forestilt meg. Jeg hadde blitt en dårlig og uspiselig forfatter hvis jeg ikke hadde vært i Bø. Det var helt nødvendig å skjønne at jeg ikke kunne fortsette å skrive på den måten jeg gjorde. Ellers har de personene jeg traff hatt stor betydning for meg siden. Som redaktør har jeg nytte av å vite hvordan det er å være i den sårbare situasjonen det er å skrive og presentere det for en leser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Håvard Syvertsen, student 89:

- Det viktigste jeg fikk ved forfatterstudiet i Bø, var tid til å konsentrere meg om skrivingen. Den stadige responsen på tekstene man skrev var bra. Det fungerte også godt med etablerte forfattere som underviste.

Gunnar Wærness, student 93/94:

- I Bø forsto jeg at det fantes lesere i verden som forstår det de leser. Det var en viktig oppdagelse. Det gikk parallelt med å oppdage min egen leseevne.

Man lærer ikke å skrive, men å stryke. Vi drev mye med reduksjon, så måtte vi identifisere arten av reduksjon. Det læres ved å lese. Gunnar Wærness er skriveskolens venn - fordi Wærness vet hva skriveskolen er. Han har gått på to. To år etter hverandre gikk han i Bø og Bergen.

Geir Gulliksen, student 85:

- Jeg forsto det ikke før i ettertid, men forfatterstudiet i Bø var en utrolig god redaktørskole. Da jeg gikk der, trodde jeg at jeg skulle bli forfatter, og det var også der jeg fikk skrevet boka jeg debuterte med. Forfatterskolene, og særlig den i Bø, virker til å utdanne gode lesere. Hvordan man praktiserer sin lesekunst, er forskjellig. Enten det er som forfatter, kritiker eller redaktør.