HEVER: Kranskipene «Gulliver» (t.v.) og «Rambiz» (t.h.) eies begge av det belgiske selskapet Scaldis, som holder til i Antwerpen. Nå skal de bistå i hevingen av KNM «Helge Ingstad». Foto: Scaldis
HEVER: Kranskipene «Gulliver» (t.v.) og «Rambiz» (t.h.) eies begge av det belgiske selskapet Scaldis, som holder til i Antwerpen. Nå skal de bistå i hevingen av KNM «Helge Ingstad». Foto: ScaldisVis mer

KNM «Helge Ingstad»

Disse kranbåtene skal redde milliardskipet fra havbunnen

For å heve 5300 tonn tunge KNM «Helge Ingstad» er to kranbåter fra et belgisk selskap hentet inn.

Søndag morgen ankom det Luxemburg-registrerte kranskipet «Gulliver» Hjeltefjorden.

Kranskipet skal bidra med å heve den forliste fregatten KNM «Helge Ingstad», som kolliderte med tankskipet Sola TS natt til 8. november.

Arbeidet med å sikre 5000 tonn tunge KNM «Helge Ingstad» pågår fremdeles for fullt, ifølge kommandørkaptein og pressesjef Torill Herland. Å sikre skipet slik at det ikke sklir ytterligere ut i havet, er krevende, ifølge pressesjefen.

Til TV 2 fortalte Herland tidligere i dag at Forsvaret overvåker skipet nøye, og lager rapporter hver halvtime.

- Skipet er i stor bevegelse. Både strøm og tidevann beveger skipet, sier Herland til Dagbladet.

Sjøforsvaret informerte ytterligere om hvordan hevingen av fregatten skal foregå under en pressekonferanse på Haakonsvern i dag.

- Komplekst og utfordrende

- Det er en kompleks og utfordrende fase, men vi har fokus fullt og helt på heving og å få skipet transportert til Haakonsvern. Vi har en plan som blir verifisert og kvalitetssikret fortløpende, sier sjef for Maritime kapasiteter og flaggkommandør Thomas Wedervang.

- Vi vil begynne på havaristedet om kort tid for å tømme fartøyet for drivstoff. Heving av fartøyet vil gå sakte og rolig for å tømme fartøyet for vann underveis, sier kommandørkaptein Arild Øydegard.

Equinor og andre aktører er også involvert for å sikre arbeidet.

UNDER VANN: Fregatten «KNM Helge Ingstad» synker mer og mer under vann. Video: Kystverket Vis mer

Øydegard opplyser at arbeidet vil starte den kommende uka.

Kranskipet «Rambiz» er et kranskip som ligner kranskipet «Gulliver». «Rambiz» er nå på vei til Hjeltefjorden og Hanøytangen.

Under pressekonferansen ble det opplyst at det andre løftefartøyet ankommer Hanøytangen tirsdag til uka. Her skal fartøyene klargjøres for operasjonen sammen med lekteren som skal transportere fartøyet.

Vil ikke kompromisse med sikkerhet

- Det gjøres grundige risikovurderinger. Av BOA, Kystverket og oss selv. Det vil være risiko forbundet med en slik operasjon. Den største risikoen er miljøutslipp. Ellers ønsker vi ikke å kompromisse med sikkerhet. Det gjelder alle involverte i hevingsaksjonen, sier Wedervang,

Ifølge Wedervang kan også været bli en utfordring under aksjonen.

- Været er en utfordring på Vestlandet, sier han.

På spørsmål på hva som er mulig å redde på fregatten svarte Wederberg:

- Vi må frakte fregatten til Haakonsvern og deretter sikre og konservere alt som kan konserveres. Jeg vil ikke spekulere i hva som kan reddes og ikke. Vi vet hvilken rekkefølge som er viktig. Jeg vil overlate til ekspertisen på Haakonsvern å ta seg av dette.

Overføres til lekter

I forbindelse med hevingen av fregatten blir det foretatt detaljert kartlegging av bunnforhold, topografi og fartøyets kontakt med havbunnen. Det beregnes også styrkeberegninger på skroget for å kvalitetssikre at fartøyet kan løftes.

Under redningsarbeidet vil de to kranlekterne legges på utsiden av fartøyet. To mindre lektere skal også fungere som arbeidsplattform for å forberede løfte-og riggeustyr. Etter at fartøyet er blitt heist gradvis og kontrollert opp skal det overføres til en nedsenkbar lekter før fartøyet blir dokksatt.

Planen er deretter å slepe fregatten til Haakonsvern.

Fartøyet skal tømmes for ammunisjon og annet sensitivt materiell i samråd med Sjøforsvaret, Statens Havarikommisjon, og Politiet.

«Gulliver» og «Rambiz»

Kranskipene «Gulliver» og «Rambiz» eies begge av det belgiske selskapet Scaldis, som holder til i Antwerpen.

Det belgiske selskapet er en av BOA Managements underleverandører, ifølge Sjøforsvarets pressesjef, kommandørkaptein Torill Herland.

Forsvaret har hyret inn BOA for å lede arbeidet med å heve KNM «Helge Ingstad», som ligger nesten helt under havets overflate nord for Stureterminalen i Øygarden.

Verken BOA Managements daglige leder Helge Kvalvik eller representanter for selskapet Scaldis ønsker å kommentere bergingsaksjonen overfor Dagbladet. Begge selskapene viser videre til Forsvaret.

Liknende arbeid

Det belgiske selskapet Scaldis driver blant annet med bergingsarbeid, og har tidligere utført liknende arbeid de nå står overfor i Hjeltefjorden.

Etter at lasteskipet «Flinterstar» kolliderte og sank i Nordsjøen utenfor kysten av Belgia i 2015, var det kranbåten «Rambiz» og selskapet Scaldis som hevet skipet fra havet.

SAMMENSTØT: Masseevakuering etter kollisjonen mellom fregatten KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS i Hjeltefjorden, nord for Sture-terminalen i Øygarden kommune i Hordaland. Video: Redningssentralen Vis mer

De hevet skipet i to deler, og kunne derfor gjøre jobben alene.

I 2007 hevet Scaldis' «Rambiz» roroskipet «Rokia Delmas» og i 2002 bidro samme skip med å heve det 190 meter lange skipet «Tricolor».

I motsetning til «Gulliver» er «Rambiz» belgisk-registrert. Skipet befinner seg nå i Nordsjøen, drøyt 200 kilometer øst for kysten av Danmark.

«Gulliver» er et nærmest flunkende nytt skip, og ble ferdigstilt i 2017.

Kan løfte 7300 tonn

Selv om fregatten «Helge Ingstad» veier 5000 tonn alene, veier skipet mer fordi det er fullt av vann.

«Rambiz» kan løfte en vekt på 3300 tonn, og «Gulliver» kan løfte 4000 tonn. Til sammen har de to skipene en løftekapasitet på 7300 tonn.

Kystverket, som har ansvar for det miljømessige aspektet ved bergingen, har mottatt utkast til bergingsplanen.

Lensebarrierer

- Vi vil fortsette med stående beredskap der havaristen ligger. Vi har lagt ut lensebarrierer og åpninger slik at arbeidsfartøy kan komme fram og tilbake. Vi bruker også overvåkningsfly som en del av arbeidet, sa beredskapsdirektør i Kystverket Johan Marius Ly, under pressekonferansen.

Kystverket vil være involvert i oljetømming av fregatten under hevingsarbeidet.

- Dette må vi komme tilbake til under den videre planleggingen, sier Ly.

Ifølge Ly er det lite forurensing i området for øyeblikket. Det lekker lite drivstoff fra fregatten.

Deltok i Nato-øvelse

Det var klokka 04.03 8. november at det 250 meter tankskipet Sola TS kolliderte med den norske milliardfregatten.

Fregatten var på vei sørover etter å ha deltatt i Nato-øvelsen Trident Juncture i Trøndelag.

I kollisjonen ble KNM «Helge Ingstad» påført en stor flenge i skroget, og fregatten begynte å ta inn vann. Den mistet også styringen, og måtte få hjelp av flere slepebåter med å dyttes i land for å forhindre totalt havari.

Med kraftig slagside lå skipet på fem meter dyp, men natt til 13. november røk flere vaiere som holdt fregatten på plass. Da sank fregatten ytterligere.

Bare radartårnet og litt av akterenden er nå synlig.