ENNÅ IKKE NEDBETALT: T-banetogene T2000 ble tatt i bruk i 1995, men var teknisk ustabile. Allerede 1. mai i fjor ble de tatt ut av trafikk. Foto: Oslo T-banedrift AS
ENNÅ IKKE NEDBETALT: T-banetogene T2000 ble tatt i bruk i 1995, men var teknisk ustabile. Allerede 1. mai i fjor ble de tatt ut av trafikk. Foto: Oslo T-banedrift ASVis mer

Disse mugginfiserte togene kostet 214 mill.

T-banetog av typen T2000 skulle ha tjent oslofolk i minst ti år til.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||
(Dagbladet): I 1994 gikk Oslo til anskaffelse av seks norskbygde t-banetog av typen T2000, til en samlet prislapp på 214 millioner kroner.

Meningen var at togene skulle ha en levetid på minst 25 år, men allerede 1. mai i fjor ble togene tatt ut av trafikk.

T2000 hadde vært teknisk ustabile og svært vanskelig å holde i regulær trafikk.

Ennå ikke nedbetalt - Disse togene ønsker vi nå å kvitte oss med. Det ville koste 60-70 millioner kroner å få dem i orden igjen, uten garanti for at de ville fungere i trafikk, sier samferdselsbyråd i Oslo, Jøran Kallmyr (Frp), til Dagbladet.

Togene, som trolig aldri vil bli brukt igjen, er ennå ikke nedbetalt.

- Skulle de bli kondemnert nå, ville vi fått et regnskapsmessig tap på 85 millioner kroner, sier administrerende direktør Erik Lund i Oslo Vognselskap AS til Dagbladet.

Muggsopp og tagging Fire av de tolv togvognene står lagret på Majorstua i Oslo under gode lagringsforhold, mens åtte vogner står lagret i fuktige fjellhaller på Vestli og Mortensrud, nedtaggede og angrepet av muggsopp.

Oslo T-banedrift AS er ansvarlig for lagringen.

- Vognene ser ikke så bra ut. På grunn av det fuktige miljøet, har det dannet seg mugg på stoffsetene. Og t-banemateriell som blir stående over tid blir utsatt for slabbedasker og utvendig tagging, sier Informasjonssjef Bjørn Rydmark I Oslo T-banedrift.

Han fosikrer om at setetrekkene kan skiftes og at taggingen lar seg vaske av.

- Over helga skal disse vognene flyttes til Hønefoss for bedre lagring, sier Rydmark.

Samferdselsbyråden håper det fremdeles er mulig å begrense tapet på T2000.

- Driftskostnadene og gjelda vil vi uansett ha med oss, men vi må forsøke å få noe ut av restverdien på T2000-togene, som for eksempel gjennom salg, sier Jøran Kallmyr.

Milliardregning Oslo står også overfor et betydelig trikkeproblem. Ikke bare må 40 gamle, utrangerte trikker skiftes ut i Oslo. Nå viser det seg at de nye, italienske leddtrikkene, SL-95, som har en samlet verdi på rundt en halv milliard kroner, trolig også må skiftes ut.

De støyer for mye og er så tunge at de ødelegger gatene, meldte TV2 torsdag.

- Foreløpige beregninger tilsier at nye trikkeanskaffelser vil koste rundt en milliard kroner, sier samferdselsbyråd i Oslo, Jøran Kallmyr (Frp), til Dagbladet.

32 nye SL-95-trikker ble levert fra den italienske produsenten Ansaldobreda i perioden 2000 - 2003.

- Alle involverte parter fikk være med på å bestemme hvilke spesifikasjoner trikken skulle ha. Vi endte opp med en tung, stor og uegnet trikk som er fryktelig dyr i drift. Derfor må vi regne på hvor mye det koster å ha dem mot å kjøpe nye, sier Kallmyr.

Han plasserer ansvaret hos «den gamle sporveien og oslopolitikere på 90-tallet».

- Vi har igangsatt et prosjekt for i ro og mak finne ut hvordan vi best mulig skal fornye trikkestallen. Bomkjøpene skyldes dårlig prosjektering og at man har forhastet seg. Vi må ikke gjøre samme tabbe en gang til. Nå må vi ta den tida vi trenger, sondere markedet og gjøre jobben ordentlig på forhånd, sier samferdselsbyråden.

MUGG:T2000-togene er merket av lagringen i fuktige fjellhaller. Foto: Oslo T-banedrift AS
MUGG:T2000-togene er merket av lagringen i fuktige fjellhaller. Foto: Oslo T-banedrift AS Vis mer