STIVPYNTET, SA DU?: Dette bildet ble delt heftig på sosiale medier før jul i år. Såklart viste det seg å være noe helt annet enn julegata i Vikersund, men hvor bildet opprinnelig er tatt vites ikke. Foto: Ukjent.
STIVPYNTET, SA DU?: Dette bildet ble delt heftig på sosiale medier før jul i år. Såklart viste det seg å være noe helt annet enn julegata i Vikersund, men hvor bildet opprinnelig er tatt vites ikke. Foto: Ukjent.Vis mer

Disse nyhetene lurte oss i 2015

Ble du lurt? Flere norske aviser har gått i baret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Bare noen dager før jul ble det kjent at storavisa Washington Post legger ned sin faste spalte «What was fake on the Internet this week?». 

Spalten har vært drevet i drøyt halvannet år. Her har sannhetsjegerne fra storavisa gjennomgått viralnyheter i aviser og sosiale medier.  Nå gir sannhetsjegerne opp kampen mot ukritiske aktører på internett, og oppfordrer folk til å selv ta ansvar for å sjekke kildene til nyheter. 

Minst en av nyhetene avisa har avslørt som bløff i år, har også lurt avisredaksjoner i Norge. 

Ti bløffer fra 2015 1. VG og TV2 gikk nemlig fem på tullenyheten om at amerikanske skolebarn hadde funnet nåler i Halloween-godteriet sitt i november. Nyheten viste seg senere å være en bløff, noe VG også har oppdatert saken med i ettertid. 

2. En annen «nyhet» fra sosiale medier i høst, er at skoler i Oslo avlyste årets Lucia-tog og innførte nisseluenekt av hensyn til nye landsmenn. Påstanden gikk som en farsott på Facebook og ble delt av over 6000 personer på facebook, før Utdanningsetaten i Oslo til gikk ut og sa at de ikke ante hvor ryktet kom fra

3. Historien er ikke den eneste innvandringskritiske ikke-nyheten som har blitt delt i år, ifølge Viralgranskerens oversikt for 2015.  Et bilde som har vakt oppsikt, er bildet av en påstått IS-kriger som  utgir seg for å være flyktning på grensen av Makedonia. Bildet ble delt over 70.000 ganger på Facebook og høstet mange kritiske kommentarer, men viser ikke en IS-kriger. Ifølge en gjennomgang fra BBC, er mannen en tidligere syrisk opprørsleder som nyhetsbyrået AP omtalte noen uker i forveien.  

Artikkelen fortsetter under annonsen

4. En annen påstand dukket opp i kjølvannet av at den syriske treåringen Alan Kurdi ble fotografert død på en strand i Tyrkia i høst. Da ble det nemlig spredt et «bildebevis» på facebook på at liket var flyttet til en annen strand for at fotografene skulle få bedre bilder.  Den svenske Viralgranskaren har gransket bildebeviset - og kommet til at liket ikke er flyttet: Bildet viser ikke Alan Kurdi, men hans bror Galip, som også mistet livet da familien prøvde å flykte til Europa med båt. 

STEMTE IKKE: Mannen med våpenet er ikke en IS-kriger, men en kommandør fra den frie syriske hær.  Peter L. Goodchild, som først delte bildet, beklaget i etterkant overfor BBC.
STEMTE IKKE: Mannen med våpenet er ikke en IS-kriger, men en kommandør fra den frie syriske hær. Peter L. Goodchild, som først delte bildet, beklaget i etterkant overfor BBC. Vis mer

5. Ikke alle internettbløffer er like alvorlige. Flere medier - deriblant Dagbladet, dessverre - skrev i november om australske Phuc Dat Bich som gikk til full krig mot Facebooks navnepolitikk etter å ha blitt kastet ut fra nettsamfunnet. Den morsomme viralnyheten viste seg å være alt annet en sann: Etter en drøy uke ble det kjent at australeren med det spesielle navnet egentlig het noe helt annet.  

6. En annen viralnyhet som sirkulerte tidligere i år, er historien om den tyske mannen som saget alle eiendelene sine i to i forbindelse med et bittert skilsmisseoppgjør. Youtube-videoen ble blant annet plukket opp av Time Magazine, og CNBC News. Etter en stund tok et tysk advokatfirma på seg ansvaret for internettbløffen, som var en del av en markedsføringskampanje. 

7. Like før jul i år, ble et bilde av det som angivelig var julegata i Vikersund dessuten delt heftig på sosiale medier. Bildet viste en julebelysning som kunne gi assosiasjoner til noe helt annet enn et stearinlys og to julekuler. Bildet viser imidlertid ikke årets julegate i Vikersund, slik bildeteksten hevdet. Bildet har gått viralt i sosiale medier mange ganger tidligere, og blitt tilskrevet alt fra Moskva til småbyer i den amerikanske midtvesten. Da Dagbladet ringte opp mannen som først delte det på sosiale medier, innrømmet han at han hadde funnet bildet på internett og funnet på at det var tatt i Vikersund for å ha det litt moro. 

JODA, VI GIKK PÅ: Dagbladet var en av flere aviser som gikk på nyheten om Phuc Dat Bich. Det viste seg at australeren egentlig heter Joe Carren, og at han med hensikt lurte medier verden over for å bevise at medienes kredibilitet ikke var noe å samle på. Foto: Skjermdump fra Dagbladet.no.
JODA, VI GIKK PÅ: Dagbladet var en av flere aviser som gikk på nyheten om Phuc Dat Bich. Det viste seg at australeren egentlig heter Joe Carren, og at han med hensikt lurte medier verden over for å bevise at medienes kredibilitet ikke var noe å samle på. Foto: Skjermdump fra Dagbladet.no. Vis mer

8. Norske ABC Nyheter var blant mediene som plukket opp nyheten om franske «Natalie Amyot» sin bønn på sosiale medier i september. Da hun kom hjem fra en lengre ferietur i Australia, oppdaget hun nemlig at hun var gravid. På ABC Nyheter ligger saken fortsatt ute med tittelen: «Desperat mor: - Er du far til barnet mitt?», men nyheten er for lengst avslørt som et markedsføringsstunt fra Sunny Coast Social Media for å skape blest om australske Mooloolaba på oppdrag for et reiseselskap.  

9. I kjølvannet av Paris-terroren var sosiale medier også fylt med feilinformasjon. I likhet med flere andre utenlandske medier plukket britiske the Mirror opp nyheten om at Eiffeltårnet slukket lyset til ære for de 128 ofrene som døde i terroren. Bildet ble også twitret av blant annet Time Magazine. Sannheten er at det var en rutineslukking. Eiffeltårnet slukker nemlig lysene klokken 01.00 hver eneste natt.

10. Dessuten gikk et macho-sitat fra Russlands president Vladimir Putin viralt etter terroren, etter at det først ble delt av en journalist i Russia Today på twitter. «Det er opp til Gud å tilgi terroristene, men det er opp til meg å sende dem til ham», lyder sitatet, som blant annet ble gjengitt av giganten Fox News.  Problemet? Putin har aldri sagt det. Ifølge Huffington Post er kilden trolig Hollywood-skuespiller Denzel Washington, som sa noe lignende i 2004-filmen «Man on Fire». 

Bekymret over profesjonalisering Enkelte viralbløffer er ganske uskyldige, som for eksempel bildet av kua med de forbløffende flekkene som danner en perfekt optisk illusjon (ifølge Washington post sin spalte: En photoshoppet versjon av dette originalbildet). 

VG OGSÅ: Nyheten om barna som fant nåler i Halloween-godteriet viste seg å være et påfunn fra barna, noe VG også opplyser om i ettertid.
VG OGSÅ: Nyheten om barna som fant nåler i Halloween-godteriet viste seg å være et påfunn fra barna, noe VG også opplyser om i ettertid. Vis mer

Washington Post er imidlertid  bekymret over det de mener er en endring i klimaet på nett siden de tok oppgaven med å avsløre internettbløffer i mai i 2014. 

Journalist Caitlin Dewey, som er ansvarlig for spalten, beskriver en økning av nye profesjonelle nettsteder som lager usanne nyheter som spiller på folks fordommer og - på den måten - tjener store penger på mange delinger.

«Der mange en gang skrev bløffer om kjendisdødsfall eller satire, driver folk nå suksessfulle nettsider som ikke gjør annet enn å "trolle" passende minoriteter eller utnytte stereotypier», skriver Washington Post-journalisten. 

Enklere jobb Arbeidet med å avsløre internettbløffer har ifølge Dewey blitt enklere og enklere. Før innebar jobben en viss form for research; nå er det stort sett bare å gjøre et googlesøk. Likevel deles usannhetene ukritisk av skadefro og hatefulle folk med en hastighet redaksjonen i storavisa ikke kan følge med på.
«Denne spalten var ikke designet for å adressere det nåværende miljøet. Dette formatet gir ikke mening», skriver Dewey i sin avslutningskommentar.

 

OMSTRIDT: Denne statusen ble delt heftig på sosiale medier i november. Dagbladet var blant avisene som omtalte den ubekreftede historien. Foto: Skjermdump.
OMSTRIDT: Denne statusen ble delt heftig på sosiale medier i november. Dagbladet var blant avisene som omtalte den ubekreftede historien. Foto: Skjermdump. Vis mer
USKYLDIG: Noen har photoshoppet inn en nesten perfekt versjon av den optiske illusjonen Rubins vase i ansiktet til denne kua. Originalbildet er tatt av en nederlandsk fotograf, og viser langt kjedeligere flekker. Foto: Ukjent.
USKYLDIG: Noen har photoshoppet inn en nesten perfekt versjon av den optiske illusjonen Rubins vase i ansiktet til denne kua. Originalbildet er tatt av en nederlandsk fotograf, og viser langt kjedeligere flekker. Foto: Ukjent. Vis mer