Disse «robotene» skal kunne flytte mistenkelige gjenstander

Målet er å eliminere terrortrussler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Ny teknologi skal gjøre det mulig å flytte kjøretøy som står i veien eller virker mistenkelige, uten mennesker tilstede.

Siden 2012 har The Autonomous Vehicle Emergency Recovery Tool (AVERT) vært under utvikling.

Se hvordan AVERT fungerer i videoen øverst i saken.

I mars kunne prosjektgruppen presentere en prototype av teknologien de håper at skal revolusjonere politi- og sikkerhetstjenester over hele verden.

Fem land interesserte - Det var fem europeiske land tilstede da vi demonstrerte hvordan det fungerte. Vi har også land utenfor Europa som har vist interesse for AVERT. Vi kommer til å holde flere presentasjoner i løpet av året, sier prosjektkoordinator Richard May til Dagbladet.

Han kan foreløpig ikke fortelle hvilke land det er snakk om.

Tanken er at det skal være mulig å frakte bort kjøretøy som står i veien eller virker mistenkelige, fra utsatte posisjoner.

Det kan bety alt fra lukkede områder, tuneller, lave broer og parkeringshus.

Skal redusere terrorfare Fordi «robotene» er så små, kan kjøretøyet flyttes nesten uansett plassering.

Målet er å redusere eller eliminere både infrastruktur- og menneskeskader, som oppstår som følge av terror.

- Teknologien vil erstatte det manuelle og blir en tilleggsteknologi for polititjenester som har behov for å fjerne gjenstander fra faresoner, sier Richard May.

«AVERT kan på egenhånd fjerne blokkerte biler som ikke egentlig er tilgjengelig. På grunn av fjerndrift, at de er selvdrevne og at de har sensorer på seg, gir det en helt ny funksjon som kan fungere side om side med dagens teknologi, og dermed styrke bombeteams respons, tid og sikkerhet», skriver de på hjemmesidene sine.

Ifølge Popular Science kan robotene ved hjelp av LIDAR, fjernmålingsteknikk, måle plasseringen til kjøretøyet. På den måten vil det være mulig å hente inn informasjon om eventuelle hindringer og hvilke ruter som vil være mest hensiktsmessige.

Del av EU-program Prosjektet har tidligere finansiert av EU som et av deres rammeprogrammer for forsking og teknologisk utvikling. Programmet ble avsluttet i 2013, og skulle bidra til å gjøre EU i det fremste forskningsområdet i verden.

- Det har tatt litt over tre år fra det opprinnelige konseptet og forskingsfasen til vi kunne holde presentasjonen i mars. Nå skal vi jobbe mot produksjonen, sier May.