- Disse stjernene har slukt planeter som jorda

Avslørt av kjemisk «fingeravtrykk».

(Dagbladet): Her hjemme er alt rolig og fint. De fire innerste planetene Merkur, Venus, jorda og Mars - som alle er laget av stein - går i trygge og stabile omløpsbaner rundt sola. Den samme gjelder gassgigantene lenger ut.

Men slik er det ikke overalt. I noen solsystemer sluker stjernen sine nærmeste steinplaneter, og nå har forskere utviklet en metode for å avsløre gjerningsstjernene.

«Fingeravtrykk» på åstedet Disse etterlater seg nemlig et karakteristisk kjemisk «fingeravtrykk», ifølge en fersk studie publisert i tidsskriftet Astrophysical Journal. Dette kan hjelpe astronomer i jakta på fremmede planeter, sier forskerne bak.

- Det er vist at vi kan modellere en stjernes kjemiske signatur i detalj, element for element. Dermed kan vi avgjøre hvordan signaturen har blitt endret ved inntak av en planet som likner på jorda, sier astronomiprofessor Keivan Stassun ved Vanderbilt Univerity i Tennessee i en uttalelse.

Steinplaneter som jorda dannes typisk nærmest stjernen, mens store gassplaneter som Jupiter og Saturn fødes lenger unna hvor det er kjøligere forhold. De har imidlertid en lei tendens til å krype innover i solsystemet og skape kaos med den massive tyngdekraften, sier student og studieforfatter Trey Mack ifølge Space.com.

- Med den rette mengden dytting, kan en gassgigant med letthet tvinge en steinplanet til å stupe inn i stjernen. Om nok steinplaneter faller inn, vil det føre til en spesiell kjemisk signatur som vi kan påvise, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kannibalisert Stjerner består nesten utelukkende av hydrogen og helium. Dersom lysets spektrallinjer viser relativt høye forekomster av tunge stoffer som aluminium, silisium, kalsium og jern - «byggesteinene» for jordliknende planeter - kan det tyde på at de har kannibalisert sine nærmeste naboer.

Forskerne brukte teknikken på to stjerner som likner på vår egen sol: HD 20781 og HD 20782. De utgjør en såkalt dobbeltstjerne, noe som betyr at de går i omløpsbane rundt hverandre og trolig ble dannet fra den samme gasskyen. Det er derfor grunn til å forvente at den kjemiske sammensetning var nokså lik i begynnelsen.

En av stjernene har to planeter på størrelse med Neptun, mens den andre har én som likner på Jupiter. Analyser av spektrumet viser at de begge består av en betydelig høyere andel «planetelementer» enn vår egen sol.

Stjernen med den Jupiter-liknende planeten ser ut til å ha slukt materiale tilsvarende ti jordkloder, mens den med to gassgiganter har gulpet nedpå ytterligere 20.

Ifølge forskerne antyder dette en sammenheng mellom den kjemiske sammensetningen til en stjerne og hvordan planetsystemet rundt ser ut.

Vil finne en «ny» jord Dersom dette viser seg å holde stikk, kan det være godt nytt i jakta på astronomiens hellige gral: Å finne en annen planet som jordkloden, hvor det er muligheter for flytende vann og dermed liv, sier de.