HAR FUNNET TALEREGISTRATOREN: Franske letemannskaper fant denne taleregistratoren i går. Nå klokken 16 kan det komme svar om hva som skjedde i cockpit og kabin under styrten. Men hvis innmaten i boksen er ødelagt, kan det bli vanskelig å få ut informasjonen.
HAR FUNNET TALEREGISTRATOREN: Franske letemannskaper fant denne taleregistratoren i går. Nå klokken 16 kan det komme svar om hva som skjedde i cockpit og kabin under styrten. Men hvis innmaten i boksen er ødelagt, kan det bli vanskelig å få ut informasjonen.Vis mer

Disse svarene kan den «svarte boksen» gi

Boksene registrerer to til tre tusen parametere og tar opp lyd i cockpit og kabin.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den «svarte boksen» er oransje, og det finnes faktisk to av dem i alle fly. De er enten rektangulære eller runde i formen. Samlebetegnelsen er ferdsskrivere, men enkeltvis kalles de flygeregistrator og taleregistrator.

Det er disse oransje boksene luftfartsmyndighetene i Frankrike håper kan løse mysteriet om hvorfor Germanwings-flyet på vei fra Barcelona til Düsseldorf, gikk av radaren klokken 10.42 tirsdag morgen, og styrtet i de franske alpene.

Taleregistratoren som er funnet, tar opp lyd fra cockpit og kabin. Den skal ikke være så alvorlig skadet at det er umulig å hente ut informasjon, melder den franske innenriksministeren

Flygeregistratoren, som registrerer flyets tilstand på ethvert tidspunkt under flyvningen, er ennå ikke funnet.

Utfallet av analysen av taleregistratoren som er funnet, kan trolig legges fram onsdag klokka 16, melder innenriksdepartementet.

Taleregistratoren Birger Bull, inspektør i luftfartsavdelingen ved Statens Havarikommisjon for transport, har analysert mange ferdsskrivere. Han kan det meste om de to boksene som er helt vitale for å finne ut hva som gikk galt under en flystyrt.

Slik beskriver han hvordan taleregistratoren fungerer:

• Taleregistratoren tar opp lyd på fire kanaler. Enten 30 minutter før en eventuell flystyrt, eller 120 minutter før. Sistnevnte er vanlig for nyere fly.

• Den ene kanalen tar opp alt som kapteinen sier. Den andre kanalen tar opp alt styrmannen sier. Den tredje kanalen tar opp lyd fra kabinen. Den fjerde kanalen tar opp alle lyder i cockpiten. Den siste kan fange opp alt flyverne sier seg i mellom. Det flyverne sier til luftfartstrafikktjenesten vil også fremkomme.

KRAFTIG STØYT: Taleregistratoren som er funnet er har fått seg en stor støyt som følge av styrten inn i de franske alpene.
KRAFTIG STØYT: Taleregistratoren som er funnet er har fått seg en stor støyt som følge av styrten inn i de franske alpene. Vis mer

• Hvis flyverne kommuniserer med luftfartstjenesten, har denne tilsvarende opptaksutstyr på bakken.

• På grunn av mikrofonen i cockpiten vil eksperter være i stand til å lytte til om ord pilotene bruker gir faresignaler, høre endringer i motorlyd og høre at brytere med karakteristiske lyder settes på. Alle slike lyder kan tolkes og dermed gi mening.

- Pilotene trenger ikke å si ett ord seg i mellom, likevel kan eksperter tolke de andre lydene i cockpiten, og komme fram til en årsak til flystyrten, sier Bull.

Flygeregistratoren Slik beskriver Bull flygeregistratoren, som enda ikke skal være funnet i de franske alpene:

• Den digitale flygeregistratoren registrerer to til tre tusen parametere. Dette gjøres i litt forskjellige intervaller. De mest kritiske parameterne registreres så ofte som hvert 1/8 sekund.

• Denne enheten registrerer blant annet flyets hastighet, kurs, høyde, vertikale hastighet, flyets posisjon i legde- og breddegrad, temperaturer, hva slags modus autopiloten er satt til og altså flere tusen andre parametere.

- Det gjelder et forskriftskrav for begge ferdsskriverne. De skal designes på en slik måte at de skal kunne tåle veldig stor belastning ved havari, sier Bull, om boksene som skal tåle 3600 g i noen millisekunder og temperaturer på 1100 grader i 30 minutter.

- De to boksene er plassert separat bak i halen på flyet, eller bakre del av kabinen. Erfaringsmessig er de best beskyttet der, sier Bull, som har erfart at ødelagte bokser har forhindret havarikommisjonen å få ut viktig informasjon etter en flystyrt.

Hvorfor svart, og ikke oransje? Den svarte boksens opprinnelse, og hvem som fant opp den aller første er uklart. Men ferdsskriveren som den franske flyingeniøren Francois Hussenot fant opp i 1939, skal ha vært et av de første vellykkete forsøkene som fungerte under en flyvning, skriver The New York Times.

Den gang var ferdsskriveren fotografibasert. Kameraet tok kontinuerlig bilder av en tavle som viste flyparametere, flyets høyde, lufthastighet og hvordan kontrollspaker i cockpiten var innstilt. 

Fordi boksen den gang tok bilder, måtte det være helt mørkt på innsiden av boksen. Og det er muligens grunnen til at den ble kalt den svarte boksen.

Den gangen var det ingen av boksene som tok opp lyd i cockpiten. På 1960-tallet ble alle kommersielle flyselskap pålagt å installere taleregistratorer.

Hvorfor oransje? Letemannskapene i de franske alper har enda ikke funnet flygeregistratoren. Fargen på boksen skal likevel hjelpe dem på vei.

- Boksene er oransje slik at de skal være lette å finne. Det står tydelig på utsiden av boksene at dette er en ferdsskriver, både på engelsk og fransk, sier Bull, som kan fortelle at den franske havarikommisjonen har god kompetanse og har bra utstyr for å avlese registratorene.

- Det finnes mange forskjellige fabrikanter, modifikasjoner og oppsett, men registratorene i Airbus-en av typen A320 skal være kurant å avlese, slik jeg ser det, sier Bull som tar forbehold for store skader.

OGSÅ RUND: Ferdsskrivere kan også være runde. Denne runde taleregistratoren tilhørte et russisk fly som styrtet 200 kilometer sør for Moskva, nær landsbyen Buchalki i Tula-regionen.
OGSÅ RUND: Ferdsskrivere kan også være runde. Denne runde taleregistratoren tilhørte et russisk fly som styrtet 200 kilometer sør for Moskva, nær landsbyen Buchalki i Tula-regionen. Vis mer

Opp gjennom historien har ulike farger prydet de «svarte boksene». Før alle flyselskapene ble pålagt å ha oransje bokser, hadde Boeing-fly gule bokser. Engelskmennene brukte en boks kalt det røde egget, skriver The New York Times.

Finnes det bedre teknologi? I dag registrerer disse boksene flyets tilstand på ethvert tidspunkt under flyvningen, og fanger opp lyder i cockpit og kabin. Men man må altså finne boksene for å få tilgang til den vitale informasjonen.

- Jeg tror vi vil få en debatt om de svarte boksene, som egentlig er oransje. Vi må få en direkteoverføring fra flyene til bakkene. Det er mildt sagt utrolig at flyselskapene er mer opptatt av å ha nett for å kunne vise filmer, enn å sende livsviktig data. Nå må vi leve i usikkerhet rundt det som har skjedd. Med kontinuerlig dataoverføring fra flyene ville vi nå visst hva som hadde skjedd, sa Luftfartsrådgiver Einar Sørensen til DBTV onsdag.

- Hvorfor har ikke dette blitt innført?

- Det henger sammen med kostnader. Det er hovedgrunnen til at vi ikke har fått dette for lengst. Teknologien finnes, men det vil koste flyselskapene en god del penger, sier Sørensen.

Inspektør Bull er enig i at det er økonomisk spørsmål.

- I kjølvannet av Malaysia Air-flyet som trolig styrtet utenfor Australia, og som aldri ble funnet, så har det blitt stilt spørsmål om viktig informasjon burde sendes ut fra flyet kontinuerlig. Her ligger det mange tekniske utfordringer. Satellittinformasjon er dyrt, og det å sende ut data i den størrelsesorden vi snakker om her, med tanke på hvor mange fly som er i luften til enhver tid, er en utfordring, sier Bull.

Han sier at det er foreslått ordninger hvor piloten trykker på en knapp når flyet befinner seg i en nødsituasjon, og at sendere da begynner å sende ut informasjon.

- Det er forslag til endringer i lovverket på gang, sier Bull.

BLE ALDRI FUNNET: De oransje boksene til Malaysia Airlines Flight 370 ble aldri funnet. Her søkes det etter fly og oransje bokser i Det indiske hav.  Foto: AP Photo/Australian Defense Force, Lt. Kelli Lunt
BLE ALDRI FUNNET: De oransje boksene til Malaysia Airlines Flight 370 ble aldri funnet. Her søkes det etter fly og oransje bokser i Det indiske hav. Foto: AP Photo/Australian Defense Force, Lt. Kelli Lunt Vis mer
STORD:
Flyhavarikommisjonen arbeider her blant de forvridde og utbrente vrakrestene av flyet som skled av rullebanen ved Stord lufthavn i 2006. Flyhavarikommisjonen klarte ikke å løse mysteriet. Ferdsskriverne var såpass skadet at det var vanskelig å hente ut fullverdig informasjon.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX
STORD: Flyhavarikommisjonen arbeider her blant de forvridde og utbrente vrakrestene av flyet som skled av rullebanen ved Stord lufthavn i 2006. Flyhavarikommisjonen klarte ikke å løse mysteriet. Ferdsskriverne var såpass skadet at det var vanskelig å hente ut fullverdig informasjon. Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX Vis mer