- Disse to må stilles til ansvar

BERGEN (Dagbladet): Sjøfartsdirektør Ivar Manum og næringsminister Lars Sponheim har arrogant neglisjert vårt krav om sikkerhetstiltak på ferjer og hurtigbåter, raser Norsk Sjømannsforbund. - Nå må de ta ansvar for sine handlinger, tordner nestleder Rigmund Storøy.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sjømannsorganisasjonene har spesielt pekt på faren for at sikkerheten på ferjer og hurtigbåter blir svekket som følge av nytt og automatisert redningsutstyr.

Både Sponheim og Manum har ved forskjellige anledninger kommet med uttalelser som peker i stikk motsatt retning.

I siste utgave av Sjømannsforbundets medlemsblad «Loggen» er det gjengitt et brev fra Sjøfartsdirektoratet der det skrives at «direktoratet ikke deler sjømannsorganisasjonenes bekymring på dette området» (det vil si sikkerheten på ferjer og hurtigbåter red.amn.)

I brevet skrives det blant annet at det ikke er noen grunn til å endre rutiner eller kriterier for fastsettelse av bemanningen på ferjer og hurtigbåter i innenriksfart.

«Lite arbeidskrevende»

Lars Sponheim, som også er skipsfartsminister, svarte i Stortinget 27. januar i år at det er utviklet redningsutstyr som er lite arbeidskrevende og reduserer mannskapsbehovet ved evakuering.

Han viste blant annet til at det er mulig å styre hele evakueringen av båter fra brua og at det i en evakueringssituasjon ikke er nødvendig å avsette en av mannskapene til å låre og holde livbåtene inntil skipssiden for å gi passasjerene mulighet til å gå om bord.

- Alle automatiske løsninger kan svikte i en krisesituasjon. Nå ser det også ut til at flere av redningsflåtene på «Sleipner» ble med til havets bunn fordi de automatiske utløsermekanismene sviktet. Det var likevel en god bemanning på «Sleipner» sammenliknet med mange andre hurtigbåter og ferjer, sier Storøy.

Han sier at det går mange en-skrogs hurtigbåter med opp til 100 passasjerer i Norge. På disse har Sjøfartsdirektoratet godtatt en besetningen på to personer, en skipper og en maskinsjef.

- Bekymret

- Vi har også hurtigbåter som tar 300 passasjerer med en besetning på fire personer. Det vi likevel har vært mest bekymret for, er de nye SKS-bilferjene der det er søkt om godkjenning på en bemanning på tre personer. Foreløpig er kravet fire personer for å ta seg av flere hundre passasjerer og farlig last. I tillegg til å ledsage passasjerer i en krisesituasjon, må mannskapet ta hensyn til at det kan være brann- og eksplosjonsfare. Dette er altfor dårlig, men jeg frykter vi må oppleve en stor tragedie på disse ferjene også før Manum og Sponheim får opp øynene, sier han.

FÅR KRITIKK: Næringsminister Lars Sponheim og sjørfartsdirektør Ivar Manum kom sammen til minnegudstjeneste i Bergen i går.
TAKKET: Røde Kors-mannskapene Anne-Britt Steen og Roald Jønsson og stortingspresident Kirsti Kolle Grøndahl.