Distriktene ofres på bensinbålet

De store oljeselskapene ofrer distriktene og skrur opp bensinprisen for å beholde retten til å drive bensinkrig i tett befolkede områder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er særlig på Vestlandet og i Nord-Norge at forbrukerne vil merke at bensinen blir dyrere fra 1. juli.

I dag får oljeselskapene transportstøtte av staten. Selskapene dekker selv sju øre per liter av utgiftene med bensintransport fra depot til bensinstasjon, og staten dekker resten. Nå vil selskapene si fra seg denne støtten.

Årsaken er at Konkurransetilsynet nekter oljeselskapene å gi rabatter på bensin til enkelte stasjoner. Dette er et viktig virkemiddel for bensinstasjonen for å henge med i lokale priskriger mellom oljeselskapene.

Konkurransetilsynet mener at dersom det skal gis rabatt til én stasjon, da må alle stasjonene selskapet driver i Norge få samme rabatt.

Skrur opp prisen

Det ville bensingigantene tape penger på. Derfor takker de nå nei til transportstøtte for å kunne fortsette priskrigen. Da skrus prisene opp der det er dyrt å transportere bensinen - i grisgrendte strøk.

- En prisøkning vil etter all sannsynlighet bli resultatet i distriktene. Noen steder koster det oss så mye som 50 øre literen å frakte bensinen ut til stasjonen, og dersom prisene ikke justeres opp, vil vi tape penger, sier pressetalsmann Per Wangen i Statoil i Norge.

- Det er umulig å si å si hvor mye prisene vil øke, men snittøkningen kan ligge i størrelsesorden 3- 4 øre, sier Wangen.

Føler seg tvunget

Reelt sett vil prisene kunne øke med opptil 10 øre på avsidesliggende stasjoner. Det vil trolig ikke bli aktuelt å la kundene betale hele transportutgiften der transportutgiftene er ekstremt høye.

- Dette er noe vi føler oss tvunget til. Men jeg tror grepet konkurransemyndighetene her har tatt, virker mot sin hensikt, sier pressetalsmann Erik Bagle i Esso Norge.

Prisøkning

- Konkurransen på sentrale strøk på Østlandet vil bli den samme, mens prisen vil stige i distriktene. Det er neppe det resultatet konkurransemyndighetene ønsker, sier Bagle.

Konkurransetilsynets håp er at lavpriskjedene vil få lettere for å etablere bensinstasjoner i distriktene nå som storselskapenes fordel av transporttilskuddet forsvinner.