- Distriktene vil tape postkampen

- Vi kan få et rasert Distrikts-Norge med fraflytting og nedleggelse av bedrifter dersom posten avmonopoliseres, mener forbundsleder Morten Øye i Den norske postorganisasjonen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Innen år 2000 skal EU vedta nye regler for liberalisering av postmarkedet. Nye retningslinjer kan føre til at vi får fri konkurranse på alle posttjenester i Norge fra 2003.

Morten Øye har klare visjoner om hva som kan skje med et frislepp på postmarkedet:

Dyrere porto

  • Mye dyrere porto i distriktene, både for næringsliv og privatpersoner.
  • Dårligere kvalitet på posttjenestene. Enkelte steder kan oppleve postomdeling bare et par ganger i uka.
  • Utarming av distriktene. Færre arbeidsplasser i posten og i næringslivet kan føre til fraflytting.
  • Lang vei til postkassestativene.
  • Billigere porto
  • Bedre kvalitet på posttjenestene
  • Mer fleksibel posttjeneste

For folk i byene blir det annerledes:

- Vi har stukket fingeren i jorda og innsett at det går mot avmonopolisering. Vi har liten tro på at Stortinget vil nedlegge veto mot et eventuelt nytt EU-direktiv. Men Postverket må fremdeles forvalte samfunnsplikten og sørge for kvalitetssikring og et fornuftig prisnivå. Dette dreier seg om solidaritet - vi kan ikke la distriktene tape, sier Morten Øye.

Foreløpig er det ikke gjort noen beregninger, men porto på flere titalls kroner for et brev mellom Oslo og Finmark er sannsynlig i et fritt postmarked.

Derfor skal postorganisasjonen kjempe for å beholde den såkalte enhetsportoen som sikrer lik pris for alle brev.

- Alternativet er å høyne enhetsportoen fra 3,80 til fem-seks kroner for å beholde postens nåværende struktur. Men da ville vi skyve mer over på elektronisk post og dermed miste arbeidsplasser, sier han.

Skummer fløten

Erfaringer fra Sverige viser at private postfirmaer «skummer fløten» i byene, mens det statlige postverket sitter igjen med ulønnsom virksomhet i distriktene.

- Staten vinner sannsynligvis uansett i kroner og øre på et system likt det i Sverige, det har vi erkjent. Derfor innleder vi ikke noen dødskamp ved å sette oss på bakbeina. Men staten må sikre likhet, enten ved reguleringer av markedet eller ved å kjøpe posttjenester i distriktene.

I dag har Postverket lovfestet monopol på distribusjon av brev opp til 350 gram.
Budbilgründeren og Frp-politikeren Henning Holstad er blant dem som vil kaste seg inn i kampen om porto-pengene hvis han får muligheten.

- Det er nok en rekke selskaper som ser potensialet i postdistribusjon. Men Postverkets monopol er jo fullstendig utvannet allerede. Budbilfirmaer og andre transportselskaper har ikke bare levert pakker, men også brev under 350 gram i mange år, sier Holstad.