FORESLO ØKT ENGANGSAVGIFT: Utvalget som har ledet arbeidet med storresolusjonen om Grønn Omstilling i Høyre, har foreslått økt engangsavgift for fossilbiler, riktignok uten å si noe om hvordan det skal gjøres. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
FORESLO ØKT ENGANGSAVGIFT: Utvalget som har ledet arbeidet med storresolusjonen om Grønn Omstilling i Høyre, har foreslått økt engangsavgift for fossilbiler, riktignok uten å si noe om hvordan det skal gjøres. Foto: Erik Johansen / NTB scanpixVis mer

Fossilbiler, bilavgift

Distriktsopprør i Høyre vant fram: Flertall mot avgiftshopp på bil

Høyres landsmøte stemte lørdag ned et forslag om økt engangsavgift på bensin- og dieselbiler.

(Dagbladet): Ett av forslagene som har skapt mest temperatur på et ellers gemyttelig Høyre-landsmøte, handler om økt engangsavift på bensin- og dieselbiler.

Det har vakt store protester i flere Høyre-fylkeslag. Lørdag ettermiddag ble det klart at forslaget til slutt falt, da et flertall av representantene vendte tommelen ned for forslaget.

Det var ikke uventet:

Tidligere lørdag viste en undersøkelse Dagbladet gjorde blant fylkeslagene at delegasjonene til et flertall av fylkeslagene ville stryke forslaget helt.

- Har skapt sterke reaksjoner

- Jeg tror forslaget slik det ble stilt, har skapt sterke reaksjoner i næringslivet, i en samla bilbransje, og i hele distrikts-Høyre. Derfor er jeg rimelig sikker på at landsmøtet kommer til å vedta at dette punktet strykes helt, sa stortingsrepresentant Elin Agdestein fra Trøndelag Høyre til Dagbladet i forkant av voteringen.

Det var da klart at trønderne fikk støtte av fylkeslagene i Troms og Finnmark, Nordland, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Telemark, Rogaland, Hordaland, og Innlandet.

- Jeg mener det er et veldig dårlig signal å sende til opinionen. Vi har allerede økt co2-avgiftene og NOX-komponenten, og har også innført skattefordeler på elbiler. Så har vi sagt at det samla avgiftsnivået ikke skal øke, og da er det viktig å holde fast på det, sa Agdestein.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ungdomsstøtte

I Unge Høyre har eksospipen hatt en annen lyd:

- Hvis vi skal sikre en raskere utskiftning av bilparken må vi øke avgiftene på diesel- og bensinbiler som forurenser og samtidig ha gode insentiver sånn at det lønner seg å kjøpe lav- og nullutslippsbiler som elbiler og ladbare hybridbiler, sa Daniel Skjevik-Aasberg i ungdomsorganisasjonen til Dagbladet i forkant av voteringen.

Han mener det finnes gode alternativer til diesel- og bensinbiler som folk på bygda kan benytte seg av, selv om de må kjøre langt.

- For eksempel ladbare hybridbiler. Forslaget om å øke engangsavgiftene vil ikke ramme dem, forteller han.

- Distriktsfiendtlig

Fylkesleder i Nordland, Grethe Fjærvoll, er en annen som har protestert mot forslaget, som blant annet har som formål å stimulere til økt bruk av elbil.

I et intervju med Dagbladet fredag, omtalte fylkeslederen ideen som distriktsfiendtlig.

Det er ikke bare internt i partiet at protestene har haglet.

Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening tror forslaget fra Høyres programkomite "må være et arbeidsuhell".


- Det er oppsiktsvekkende at programkomiteen i Høyre foreslår å bryte regjeringsplattformen på dette spørsmålet, sier Andersen til Dagbladet.

Jeløya-erklæringen går inn for at bilavgiften kan justeres, men at de samlede bilavgiftene ikke skal økes.

- Dagens politikk virker. Det vil være svært uheldig om Høyre nå sår tvil om Jeløya-erklæringen faktisk gjelder, sier Andersen.

Frp har også ytret misnøye med forslaget, som er stilt av stortingsrepresentant Stefan Heggelund (H).

- Kan ikke gjøres over natta

Statsminister Erna Solberg (H) har ikke direkte ønsket å svare på hva hun mener om forslaget landsmøtet stemte ned lørdag, men har uttalt seg til forslagets forsvar.

- Jeg mener generelt sett at vi ikke bare kan fortsett å fjerne proveny-effekten av bilavgifter over tid. Når alle kjøper mer miljøvennlige biler må vi kanskje hente inn mer, for det er noen kostnader ved bilhold som er større enn utslippene, sier Solberg til Dagbladet.

- Frp har sagt at dette er i strid med regjeringsplattformen?

- Hva Høyre vedtar på landsmøtet har ingenting med regjeringsplattformen å gjøre. Det handler om hva Høyre mener, og jeg tenker jeg skulle fått kjeft om jeg hadde hevdet det samme overfor Frp. Samtidig er det klart at det i forhold til plattformen slik den nå ligger, ikke er noe du kan gjøre over natta, sier statsministeren.

- Har du forståelse for dem i eget parti som kaller dette distriktsfiendtlig?

- Foreløpig er det sånn at det er mer behov for diesel- og fossilbiler i distriktene, på grunn av avstander, at flere har firhjulstrekkere, og utbygging av nettet, men det er kortsiktig, sier Solberg, som uttalte seg til Dagbladet etter en pressekonferanse fredag.

Høyres landsmøte skal votere over spørsmålet i ettermiddag.

I tillegg til forslaget om økt engangsavgift for fossilbiler, hadde redaksjonskomiteen i partiet foreslått et kompromissforslag om at engangsavgiften skulle vurderes økt under forutsetning av at det bygges ut bedre ladeinfrastruktur for elbiler i distriktene, men dette forslaget beroliget ikke grasrota i fylkeslagene fra Distrikts-Høyre.