Du leser nå Dagbladet Pluss

Ditt nye digitale liv

Nye spennende digitale løsninger mellom offentlig sektor og finansnæringen vil gjøre hverdagen enklere for folk.

DIGITAL SATSING: Storebrand-sjef Odd Arild Grefstad (t.h.) orienterer NAV-direktør Sigrun Vågeng, Finans Norge-sjef Idar Kreutzer og digitaliseringsminister Nikolai Astrup om hvordan forsikringsselskapet har digitalisert oppgjørsprosessen for folk som søker uførepensjon. Foto: Kristin Svorte / Dagbladet
DIGITAL SATSING: Storebrand-sjef Odd Arild Grefstad (t.h.) orienterer NAV-direktør Sigrun Vågeng, Finans Norge-sjef Idar Kreutzer og digitaliseringsminister Nikolai Astrup om hvordan forsikringsselskapet har digitalisert oppgjørsprosessen for folk som søker uførepensjon. Foto: Kristin Svorte / DagbladetVis mer

Idar Kreutzer leder for Finans Norge opplyser at effekten av finansnæringens samarbeid med skatteetaten, NAV, Brønnøysundregistrene og politiet er stor:

- Disse prosjektene har et potensial til å spare det norske samfunnet samlet for 40-50 milliarder kroner over en 10-årsperiode. Det vil også føre til vesentlig bedre brukeropplevelser, sier Idar Kreutzer.

Fra 106 til tre dager

Storebrand gjennomfører nå et pilotprosjekt med å digitalisere oppgjørsprosessen for folk som søker uførepensjon, der behandlingstida er redusert drastisk.

- Tidligere tok det 106 dager i gjennomsnitt fra kundene meldte inn uføresak til oss til de fikk utbetaling for sine tjenestepensjonsordninger. Nå tar det tre dager for de enkle sakene, opplyser Storebrand-sjef Odd Arild Grefstad.