VURDERER BUD: Schibsted og konsernsjef Rolv Erik Ryssdal (t.h.) skal ha fått bud fra Bonnier på den svenske avisa Aftonbladet, ifølge Dagens Næringsliv. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
VURDERER BUD: Schibsted og konsernsjef Rolv Erik Ryssdal (t.h.) skal ha fått bud fra Bonnier på den svenske avisa Aftonbladet, ifølge Dagens Næringsliv. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

DN: Schibsted har fått bud på Aftonbladet

Det norske mediekonsernet Schibsted har fått et bud fra svenske Bonnier på det svenske mediehuset Aftonbladet, skriver Dagens Næringsliv.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ifølge avisen finregner ledelsen i Schibsted nå på budet fra Bonnier som fra før blant annet eier Aftonbladets konkurrent Expressen, samt Dagens Nyheter, Dagens Industri og Sydsvenska Dagbladet.

Dersom Schibsted skulle selge Sveriges største og mest digitale avishus, vil det norske mediekonsernet ta enda et skritt bort fra papirmedier, skriver DN.

Aftonbladet har i årevis kjempet en knallhard kamp med Expressen om leserne, kjøperne og annonsekronene, og en sammenslåing av de to avisene regnes som et av de mest åpenbare strukturgrepene som gjenstår i det svenske mediemarkedet.

En kilde som kjenner situasjonen i Sverige godt, sier til DN at spørsmålet er bare om det er Bonnier eller Schibsted som skal gjøre jobben. I Schibsted avviser imidlertid kommunikasjonsdirektør Anders Rikter at det er aktuelt med et Aftonbladet-salg.

- Det er helt uaktuelt. Vår strategi er å bygge nasjonale økosystemer i de landene vi er i, og spesielt i Sverige og Norge der vi står svært sterkt og både mediehus og rubrikknettsteder spiller en viktig rolle, sier Rikter.

I Bonnier vil man verken bekrefte eller avkrefte at selskapet har lagt inn bud på Aftonbladet.

- Jeg har et veldig kjedelig svar på dette: Prinsipielt kommenterer vi aldri spekulasjoner om oppkjøp, sier kommunikasjonsdirektør David Salsbäck. (NTB)