Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

DNB advarer mot «Olga»-svindel

DNB advarer mot svindlere som retter seg mot «kvinner med navn som var populære for 80 år siden». Særlig mange med navnet Olga er blitt svindlet, opplyser de.

SVINDEL: DNB advarer mot en ny svindel, «Olga-svindel». Foto: Shutterstock / NTB Scanpix. Reporter: Marie Røssland / Dagbladet Vis mer

Heter du Olga, Kari, Sigrid, Gerd, Ragnhild eller liknende – og er kunde hos DNB? Da bør du være på vakt.

- Vi opplever akkurat nå svindelforsøk som retter seg mot eldre kvinner, sier leder for svindel- og bedrageribekjempelse i DNB, Terje Aleksander Fjeldvær, til Dagbladet og legger til:

- Vi har erfart særlig mange med navnet Olga som er blitt svindlet.

- Kynisk og utspekulert

- Dette er snakk om svært kynisk og utspekulert svindel rettet mot personer med dårlige digitale ferdigheter, sier Fjeldvær.

Fjeldvær sier at også eldre menn er blitt utsatt, men kvinnene er i klart flertall.

- De får kvinnene til å oppgi BankID-en sin og tømmer deretter kontoen deres. Mye tyder på at svindlerne er norske. De kjenner Norge, norske forhold og vet hvordan banken og kundene opererer, sier han.

Både banken og politiet er på saken, opplyser han.

RETTER SEG MOT ELDRE: - Svindlerne retter seg mot eldre personer med dårlige digitale ferdigheter, sier leder for svindel- og bedrageribekjempelse i DNB, Terje Aleksander Fjeldvær. Illustrasjonsfoto: John Birdsall / REX / NTB scanpix
RETTER SEG MOT ELDRE: - Svindlerne retter seg mot eldre personer med dårlige digitale ferdigheter, sier leder for svindel- og bedrageribekjempelse i DNB, Terje Aleksander Fjeldvær. Illustrasjonsfoto: John Birdsall / REX / NTB scanpix Vis mer

Framgangsmåten

Fjeldvær forklarer framgangsmåten til svindlerne ved å si at de ringer «Olga», utgir seg for å være fra et seriøst kreditt- eller finansfirma, og sier at forbrukslånet hennes er klart til utbetaling.

- Når «Olga» sier at hun ikke har søkt lån, så får hun til svar at hun i så fall må kontakte banken så fort som mulig hvis lånet ikke skal bli utbetalt.

De tilbyr seg dermed å sette henne over til banken, ifølge Fjeldvær.

- Det takker hun ja takk til. Hun forstår ikke at hun ikke blir satt over til banken, men til svindlerne som får henne til å oppgi BankID-en sin.

BankID-en til kunden brukes til å logge seg inn i nettbanken deres, hvor de endrer mobilnummer og postadresse.

- Så overfører de penger ut fra kontoen deres og noen ganger oppretter BankID på mobil i deres navn, men med sitt eget telefonnummer.

- Fritt fram

Deretter er det fritt fram. Med BankID på mobil kan de tømme kontoene til de eldre – noe de også gjør, ifølge Fjeldvær.

Banken jobber nå på spreng med å få satt en stopper for svindelen.

- Det er viktig at alle passer på og ikke gir fra seg BankID eller annen personlig informasjon, sier Fjeldvær og oppfordrer:

  • Får du en henvendelse du ikke hadde forventet eller tilbud/krav om noe du ikke har bestilt, vær på vakt.
  • La deg ikke bli satt over til en «kundebehandler» som skal hjelpe deg. Ring eventuelt banken slik at du vet du snakker med en bankansatt.
  • Gi aldri fra deg BankID-en din. Den er personlig. Banken, andre seriøse bedrifter eller etater vil derfor aldri finne på å be deg om å oppgi den.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media