KRITISERER DNB: Advokat Anders Andersen langer ut mot DNB Forsikring etter at selskapet anklaget hans klient Boubacar Ba (57) for forsikringssvik. Foto: Asle Hansen
KRITISERER DNB: Advokat Anders Andersen langer ut mot DNB Forsikring etter at selskapet anklaget hans klient Boubacar Ba (57) for forsikringssvik. Foto: Asle HansenVis mer

DNB anklaget Ba for juks da han ble alvorlig skadd på ferie: - Hadde ikke skjedd med en hvit mann på forretningsreise

Advokat reagerer kraftig på forsikringsselskapets framferd.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Det var veldig tøft å bli beskyldt for juks. Jeg må si jeg ble forbanna på forsikringsselskapet, sier Boubacar Ba (57) til Dagbladet.

Bærumsmannen skadet seg alvorlig da han spilte fotball på ferie i hjemlandet Senegal i 2010. Skaden er så omfattende at han aldri vil komme tilbake i jobb som isolatør i oljebransjen.

Etter ulykken hadde Ba noen ukers opphold på et lokalt sykehus i Senegal. Deretter ble han sendt hjem til Norge, og i den forbindelse, ifølge hans advokat Anders Andersen, transportert på bagasjetralle på flyplassen i Senegal fordi han ikke fikk noen stedlig assistanse fra sitt forsikringsselskap.

- DNB har fordommer Ved hjemkomsten ble han sendt rett til Oslo legevakt og deretter lagt inn på Bærum sykehus. Ba har gjennomgått flere operasjoner, og har hatt flere rehabiliteringsopphold på Sunnaas sykehus.

Til tross for hans alvorlige skader, mente DNB Forsikring at 57-åringen forsøkte å lure dem med falske sykehusregninger og høye transportutgifter.

- Ulykken inntraff i 2010, nå skriver vi 2015. Det er fem år. Først etter at jeg kom inn i saken i november 2012, ble det iverksatt undersøkelser, påpeker advokat Anders Andersen.

Advokaten mener saken bærer preg av at DNB har fordommer, og mener Boubacar Bas hjemsted og opprinnelse hatt betydning for sakshåndteringen som har funnet sted.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette hadde aldri blitt en sak om det dreide seg om en hvit mann på forretningsreise, sier Anders Andersen.

- Jeg tror heller ikke dette hadde skjedd om jeg var en nordmann, istemmer Ba.

Vant fram i klagenemnd DNB anklaget ham for forsikringssvik, nektet ham erstatning og annulerte hans forsikringer i selskapet. Ba fant seg ikke i dette, og sendte saken til Finansklagenemnda (FinKN) for avgjørelse.

HARDT SKADD: Boubacar Ba opplevde det som tøft å bli anklaget for juks av sitt forsikringsselskap. Foto: Asle Hansen
HARDT SKADD: Boubacar Ba opplevde det som tøft å bli anklaget for juks av sitt forsikringsselskap. Foto: Asle Hansen Vis mer

2. mars i år kom FinKN med sin enstemmige uttalelse der sviksinnsigelsene til DNB ble fullstendig avvist.

Ifølge Andersen tok ikke selskapet kontakt etter at uttalelsen fra nemnda forelå, og uttalelsen ble heller ikke bestridt av DNB innen den fastsatte tidsfristen.

- Først etter at jeg hadde purret i to måneder, kom selskapet med et brev der de hevdet at nemndas uttalelse var blitt akseptert «under meget sterk tvil». Det er ikke slik man kan forvente av et seriøst forsikringsselskap, sier advokaten.

Andersen er også sterkt kritisk til at DNB, under saksbehandlingen, gjorde det klart for hans klient at han ville risikere ytterligere omkostninger til selskapet dersom han klaget.

- Premissene var lagt - Jeg sitter igjen med et inntrykk av at premissene var lagt fra starten av. Det var ingen vilje til å finne en løsning. Her skulle intet utbetales. De overlot å finne papirer fra et lokalt sykehus i et u-land til en mann som er så skadd. SOS burde dessuten ha oppsøkt Ba da han lå på sykehuset i Senegal og besørget innhenting av nødvendig dokumentasjon. Det skjedde ikke, sier Andersen.

DNB Forsikring er konfrontert med advokatens omfattende kritikk.

Selskapet velger først ikke å svare på flere av Andersens påstander, deriblant advokatens uttalelser om at skadelidtes etnisitet har spilt en negativ rolle for DNBs behandling av saken.

Etter at artikkelen er publisert, avviser DNB på det sterkeste at etnisitet har spilt i behandlingen.

- Uenige - Vi kan bekrefte at vi var uenige i nemndsuttalelsen, men etter at uttalelsen forelå, har vi likevel fulgt nemndas avgjørelse og utbetalt erstatning og lovpliktige forsinkelsesrenter, skriver kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB i en epost til Dagbladet.

- Vi avviser på det sterkeste at dette dreier seg om noen form for forskjellsbehandling på grunn av hudfarge eller etnisitet. Dette dreier seg om en normal saksgang, der vi har anket saken på det vi mente var gode grunnlag, og der vi har snudd i saken etter at nemda har fattet en avgjørelse i vår disfavør.

OPPRØRT: Advokat Anders Andersen mener Boubacar Bas hjemsted og opprinnelse hatt betydning for DNBs sakshåndtering . Foto: Asle Hansen
OPPRØRT: Advokat Anders Andersen mener Boubacar Bas hjemsted og opprinnelse hatt betydning for DNBs sakshåndtering . Foto: Asle Hansen Vis mer

Videre påpeker DNB at personskaden fortsatt er under behandling, og at det ennå ikke foreligger noen medisinsk vurdering av eventuell varig medisinsk invaliditet.

- Fortsatt gjenstår det at DNB betaler erstatning for medisinsk invaliditet og utgifter til juridisk bistand, slik de har sagt de skal gjøre, påpeker advokat Andersen.

- Vi ser fram til å ferdigbehandle saken. I alle saker der det dreier seg om medisinsk invaliditet er vi helt avhengig av legeerklæring og dokumentasjon fra skadelidt. Her venter vi på dokumenter. Når vi får det, har vi mulighet til å ferdigbehandle saken, sier Korsberg Dalsbø.

IKKE FORSKJELLSBEHANDLING: Kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø. Foto: DNB
IKKE FORSKJELLSBEHANDLING: Kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø. Foto: DNB Vis mer