Færre lånekunder:  Konsernsjef Rune Bjerke og DNB opplevde i første kvartal at 47 prosent av netto renteinntekter kom fra privatkundene - den svakeste andelen på to år. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix
Færre lånekunder: Konsernsjef Rune Bjerke og DNB opplevde i første kvartal at 47 prosent av netto renteinntekter kom fra privatkundene - den svakeste andelen på to år. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpixVis mer

DNB blir dumpet av boliglånskunder

DNB-ledelsen sier det ikke har mål om å vokse mer enn markedet. Med fallende markedsandel blir bankens inntjening mer sårbar for renteendringer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Å snakke om fallende markedsandeler er ikke DNB-ledelsens favorittema. Etter fusjonen med Gjensidige NOR har privatkundene sakte, men bombesikkert forlatt DNB, som ifølge Finansavisen har mindre og mindre av totalmarkedet.

Etter lanseringen av spleiselaget i 2013, har ikke ledelsen ønsket press på vekstambisjonene. Lønnsomheten har vært prioritert, og selv om banken har uttalt at den skal «tilby konkurransedyktige betingelser», har den ikke vært prisledende.

Konserndirektør for privatmarkedet, Trond Bentestuen, viser denne uken til at banken er inne i sin stilleperiode før kvartalsfremleggelsen fredag. Tidligere i år uttalte han til Finansavisen at:

- Vi hadde en svakere volumutvikling i 2013, enn det vi ønsket. Markedsandelen falt, og det fortsatte i 2014. Fjoråret startet ganske passe. Volumveksten var ganske bra, men markedet ble vridd av at Statens pensjonskasse og andre statlige ordninger hadde 50 prosent gjeldsvekst.

Fallende del av inntjeningen I første kvartal i år hadde hans avdeling i snitt lånt ut tett på 680 milliarder kroner. Det er litt under halvparten av totale utlån i banken, men privatkundene utgjør en mindre og mindre andel.

Inntjeningen på privatkundenes lån er også fallende. 47 prosent av netto renteinntekter kom fra privatkundene - den svakeste andelen på to år.

- Gjeldsveksten i 2014 var høyere enn det mange hadde forutsett, og det ble endrede markedsforhold med høyere priskonkurranse enn det det var i 2013, fortalte Bentestuen da Finansavisen spurte om markedsandelene forrige gang.

Til tross for nye markedsfremstøt, som mobile apper, avanserte reklamefilmer og salgsapparatets utvidede tilgjengelighet, er DNB-kundenes gjeldsøkning lavere enn markedet totalt sett.

Flere nyheter Tredve prosent økning i Husbankens startlån
- Alt av boliger selger godt, og derfor vil det fortsette
Historisk sterkt boligsalg - fremskynder prosjekter