Vipps-satsningen får oppmerksomhet, men nå sier DNB-direktør Trond Bentestuen at bildet av den digitaliserte banken må nyanseres: DNB blir ikke filialløs. Foto: Scanpix
Vipps-satsningen får oppmerksomhet, men nå sier DNB-direktør Trond Bentestuen at bildet av den digitaliserte banken må nyanseres: DNB blir ikke filialløs. Foto: ScanpixVis mer

DNB freder de siste filialene

Vipps-satsningen får oppmerksomhet, men DNB blir ikke filialløs.

(Finansavisen:) Vipps har skaffet seg 2,4 millioner kunder, og flere skal det bli – nå skal også butikkene og restaurantene over på den mobile betalingstjenesten. Og mens bankenes frykt for Facebook og Google aldri har vært større idet PSD II-regelverket nærmer seg, satser bankene tilsynelatende mer og mer på teknologisk kundedialog, skriver Finansavisen.

Har ikke noe valg

Å bevege seg inn på IT-gigantenes banehalvdel virker overmodig, men det er Trond Bentestuen uenig i:

- Vi har ikke noe valg. Det er ikke et alternativ til å møte kundene digitalt, der må vi være. Det er der kundene er, sier konsern-direktøren i DNB med ansvaret for privatkundene, ifølge avisen.

Og da må DNB være verdensledende på digital kundekontakt, mener Bentestuen.

Han merker litt av dotcom-stemningen i fintech-miljøene.

- Nå er det så mange teknologiske muligheter at vi må prioritere knallhardt. Det er ingen grenser for hva man kan gjøre. Det vil helt sikkert komme flere nyvinninger, men jeg tror hovedoppgaven i den teknologiske utviklingen blir å navigere mellom mulighetene.

Bentestuen sier også DNB har nye løsninger på trappene, og minst én av dem «kommer i markedet allerede i ukene som kommer» uten at Bentestuen vil si hva det er.

Blir ikke filialløs

Han legger imidlertid ifølge avisen mistanken om den filialløse DNB død:

- Vi har investert i attraktive lokaler. Vi ønsker også å være den banken med personlig tilstede-værelse, og vi er nå mer tilgjengelig etter at vi har utvidet åpningstidene. Betjening av kundene er ikke svart eller hvitt – digitalt eller fysisk. Det er en kombinasjon.

- 57 kontorer opplever godt med besøk, og er lønnsomme for oss. I valget av hvilke det satses på kommer selvfølgelig bedriftsmarkedet også inn i bildet.

Bentestuen sier ansatte i DNB-filialene fra juni vil bære nye antrekk – også der skal det investeres.

- Vi hører om banker som ber kundene ringe for å avtale møtetid hos rådgiverne. Vi skal ha drop in-muligheter, og for eksempel være åpne på lørdager. Bildet av at vi satser kun digitalt må nyanseres, sier Bentestuen til Finansavisen.

Andre økonominyheter:
- Da vil oljeprisen stige igjen
Analytiker: To aksjer ryker ut - tar inn fire nye