NEDE: DNB har problemer med nettet. Flere kunder sliter med Vipps, nettbanken og bruk av bankkort. Foto: NTB Scanpix
NEDE: DNB har problemer med nettet. Flere kunder sliter med Vipps, nettbanken og bruk av bankkort. Foto: NTB ScanpixVis mer

DNB hadde nett-trøbbel

Kundene hadde problemer med å logge inn i nettbanken, og Vipps var nede.

SISTE: 16:30 bekrefter DNB via sin Facebook-side at både nettbank, kredittkort og Vipps nå skal fungere som normalt.

Mange DNB-kunder opplever torsdag ettermiddag store problemer med bankens nettjenester.

- Det er riktig at vi har problemer med nettbanken og noen av tjenestene våre. Vipps er et eget selskap, men det stemmer at også de opplever de samme problemene, sier Andreas Nyheim, kommunikasjonsrådgiver i DNB, til Dagbladet.

Nettverksproblemer

Han forteller at feilen skyldes nettverksproblemer.

- Årsaken er nettverksfeil som gjør at vi ikke får kontakt med kjernesystemene våre. Vi har satt alle tilgjengelige ressurser på saken og håper vi får løst saken så fort som mulig, sier Nyheim.

Han forteller at han ikke kjenner til hvor mange av kundene til banken som har blitt rammet av feilen.

DNB opplyser til Nettavisen har feilen startet mellom klokka to og tre. De opplyser også at Visa med kredittkortdel og Mastercard vil gå over til reserveløsning mens problemet vedvarer. Nettbanken vil imidlertid være ute av drift.

Tidligere problemer

Dette er ikke første gang DNB har nettverksproblemer. I fjor slet banken med gjentatte nedetider, og bare i løpet av mars måned 2017 skal nettbanken ha vært nede seks ganger.

Også den gangen hadde de problemer med både mobilbank, nettbank, og Vipps sine tjenester.

Etter gjentatte problemer gikk Finanstilsynet ut for å si at de hadde sett seg lei av bankens problemer, og at de i verste fall kunne bli fratatt konsesjonen.