– Vi har en sterk anelse av at konkurrentene snart lanserer sine apper, og det gjelder for oss å være først ute, sier Trond Bentestuen. Foto: Finansavisen
– Vi har en sterk anelse av at konkurrentene snart lanserer sine apper, og det gjelder for oss å være først ute, sier Trond Bentestuen. Foto: FinansavisenVis mer

DNB hurtiglanserer enda en app

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen:) DNB-ledelsen har lært hva neste EU-regulering kan bety, og nå haster produktutviklingen. DNB-ledelsen frykter for konkurransen, og lanserer i dag sin nyeste app, skriver Finansavisen

– På mandag setter vi fullt trykk på dette, sier konserndirektør Trond Bentestuen foran et par hundre DNB-ansatte onsdag formiddag.

Hard konkurranse

Appen Spare samler privatpersoners bankinnskudd, aksjebeholdning, fondsandeler og pensjonssparing – også den pensjonen som er knyttet til arbeidsgiver og folketrygden. Fremstillingen gjøres enkel og praktisk.

– I første omgang blir muligheten åpnet for DNB-kunder, men målet er at vi innen kort tid kan åpne opp for kunder av andre banker også, sier Bentestuen til avisen.

Og grunnen er igjen trusselen fra utlandet: Facebook, Google, svenske fintech-selskaper og andre bankers tilsvarende initiativ. Og startskuddet for EU-reguleringen PSD-II fra 2018, som vil åpne opp for at en tredjepart får tilgang til kontoinformasjon med en privatkundes aksept. Ekspertene mener det vil bli avgjørende å eie kundeforholdet ved nyttår 2017/2018.

– Vi må komme i markedet og ta en posisjon. I denne appen skal vi samle all sparing på ett sted, sier Bentestuen til Finansavisen.

– Kan ikke holde tilbake

Alle typer fond skal gjøres tilgjengelig, det samme gjelder aksjer der DNB nå venter på at loven skal godkjennes for aksjesparekonto. I appen skal også pensjonssparing videreutvikles, og flere ideer for spareavtaler skal «vekke de som ikke sparer noe i dag». Men det haster:

– Vi har en sterk anelse av at konkurrentene snart lanserer sine apper, og det gjelder for oss å være først ute, sier Bentestuen.

Blant Bentestuens kunder etablerer 95 prosent av spareavtaler digitalt. Han tror ikke disse forventer et perfekt tilbud.

– Kundene forventer at appene lever, og at det nærmest kreves at appene kommer med raske og nesten hyppige oppdateringer. Derfor trenger de ikke å være 100 perfekte. Vi har en liste med forbedringspunkter på den versjonen vi lanserer nå, men vi kan ikke holde den tilbake lenger, sier Bentestuen til avisen.

Andre økonominyheter:

Jekker ned Fredriksen-aksje
Bitcoin opp 400 prosent - er dette et salgssignal?