VANT: Ivar Petter Røeggen vant fram mot DNB i Høyesterett. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
VANT: Ivar Petter Røeggen vant fram mot DNB i Høyesterett. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

DNB klar til å punge ut etter Røeggen-dommen

Norges største bank er rede til å betale ut flere hundre millioner til kunder som har tapt på deres lånefinansierte spareprodukter, varsler DNB-sjef Rune Bjerke.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- DNB har brukt påsken til å gå gjennom og vurdere hvilke juridiske konsekvenser Høyesteretts dom i Røeggen-saken vil få for banken, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide til NTB.

Han sier alle 217 kundene som har kjøpt produkter tilsvarende dem småsparer Ivar Petter Røeggen kjøpte, og som har klaget til Finansklagenemda, vil få dekket tapene sine av DNB.

Mer i tillegg I tillegg til de to bankproduktene, såkalte garanterte spareprodukter, som omfattes av Røeggen-saken, har DNB funnet også funnet tilsvarende feil ved prospektet til sju andre produkter som ble solgt i 2000 og 2001.

- Vi vil nå sende brev til de aktuelle kundene og varsle dem om at de kan søke banken om kompensasjon. Men de må selv reise eventuelle krav om kompensasjon, sier Midteide til NTB.

Han sier DNB allerede har orientert Finansklagenemda om utfallet av bankens vurderinger.

Raskt Høyesteretts dom i Røeggen-saken falt fredag før påske. DNB ble dømt til å betale småspareren tilbake med renter de 230 000 kronene han tapte på bankens garanterte spareprodukter fra 200 til 2006. Banken må dessuten betale saksomkostningene. Fem dager etter dommen sendte Finansklagenemda brev til DNB og flere andre finansinstitusjoner som kan ha solgt tilsvarende produkter som dem Røeggen kjøpte av DNB.

I brevet ba Finansklagenemda de aktuelle finansinstitusjonene og foretakene, 30 i alt, om å vurdere hver klagesak i lys av dommen, med vekt på informasjon og markedsføring, slik dommen legger opp til. Finansklagenemda ga DNB og de øvrige finansinstitusjonene fire ukers frist til å svare. DNB har nå gjort jobben på en uke.

- Flere tusen DNB-sjef Rune Bjerke sier i en pressemelding at De rundt 300 berørte sakene som ligger i Finansklagenemda, vil medføre en kompensasjon fra DNB på nær 60 millioner kroner.

- Det er over 10 år siden disse kundene investerte, og mange kan ha glemt hvilke produkter de investerte i. Derfor går vi nå gjennom alle kundelistene, og gjør det vi kan for å få tak i de kundene som denne dommen har betydning for. Vi er opptatt av å få avsluttet saken på en ryddig og effektiv måte, sier Bjerke.

Han sier at DNB i løpet av påsken har satt opp egne team for kundeservice som skal behandle henvendelsene fra kunder som er omfattet av dommen. De behandler i første omgang de sakene som har ligget på vent i Finansklagenemda, og kommer til å behandle henvendelsene fra de andre kundene som omfattes av dommen etter hvert.

- Forutsetningen for å kunne søke om kompensasjon er at man er rammet av samme feil som Røeggen, at man har lånefinansiert investeringen og at man ikke er profesjonell investor.

(NTB)