BANK: Informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB må innse at rådgivningen i mange tilfeller ikke har vært god nok .  Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
BANK: Informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB må innse at rådgivningen i mange tilfeller ikke har vært god nok . Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADETVis mer

DNB-kunder har fått tilbake millioner etter god klagehjelp

600 personer i fondskatastrofen DnB NOR Eiendomsinvest har fått tilbake over 180 millioner kroner, etter å ha fått hjelp med å klage.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): 7.000 småsparere bet på da DNB skulle sette opp et investeringsselskap for å kjøpe næringseiendom i 2006. En uheldig cocktail av rentesikringsavtaler og manglende inflasjonsjustering av leiekontrakter gjorde imidlertid at satsningen floppet, skriver Finansavisen i dag.

Da den amerikanske private equity-forvalteren Starwood Capital la 11 milliarder kroner på bordet for DnB NOR Eiendomsinvest I før jul i fjor, fikk eierne bare tilbake 28 prosent av innsatsen.

Det var det mange som svært misfornøyde med.

Klagehjelp I Haugesund har Dag Rune Flåten i Klagehjelp sett et marked i misfornøyde bankkunder, og en stab på 20 personer har hendene fulle med å skrive klager.

- Kundene klager ikke på hvordan det endte, men at det ble solgt til dem i utgangspunktet. Man kan se på det som å heve kjøpet, sier Flåten til Finansavisen.

Klagehjelp tar 5.000 kroner av kunder som har investert opp til 150000 kroner, 10000 kroner for kunder med inntil en kvart million kroner og over det skal selskapet ha 12500 kroner samt 10 prosent av utbyttet.

Siden januar i fjor har 605 kunder vunnet frem og fått tilbake vel 183 millioner kroner, mens 38 kunder ikke har nådd frem med sine

Kundene som har vunnet frem har fått igjen fra 30000 kroner til flere millioner kroner, skriver Finansavisen.

DNB ønsker å rydde opp - Vi ønsker å rydde opp overfor enkeltkunder i de tilfellene hvor rådgivningen til kundene ikke har vært god nok, sier Even Westerveld i DNB til avisen.

Det er viktig å understreke at alle som investerer i et finansielt produkt har et selvstendig ansvar for å sette seg inn i risikoen ved produktet. Samtidig ønsker vi å rydde opp overfor enkeltkunder i de tilfellene hvor rådgivningen til kundene ikke har vært god nok, legger han til.

Flere nyheter Mangemilliardær sikret seg hus til 270 mill.
Kraftig oljerally fredag kveld
- Oppgangen blir kortvarig