KREVENDE DAG:  DNB har besluttet å legge ned 59 av sine kontorer i Norge og sier opp 600 ansatte. - Dette er en krevende dag for de ansatte som berøres, og det er trist at så mange dyktige medarbeidere må forlate DNB, sier Trond Bentestuen i DNB.
KREVENDE DAG: DNB har besluttet å legge ned 59 av sine kontorer i Norge og sier opp 600 ansatte. - Dette er en krevende dag for de ansatte som berøres, og det er trist at så mange dyktige medarbeidere må forlate DNB, sier Trond Bentestuen i DNB.Vis mer

DNB legger ned 59 filialer - 600 mister jobben

- Dette er en krevende dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I en pressemelding skriver DNB at i tråd med deres presentasjon på kapitalmarkedsdagen 25. november 2015 vil reduksjonen i antall kontor medføre behov for færre medarbeidere.

«I 2015 ble bemanningen i kontorene redusert med 200 årsverk, hovedsakelig gjennom naturlig avgang. Endringene som er annonsert i dag, innebærer en ytterligere reduksjon på om lag 600 årsverk i kontorene i løpet av 2016», heter det i pressemeldinga.

- Dette er en krevende dag for de ansatte som berøres, og det er trist at så mange dyktige medarbeidere må forlate DNB. Vi skal gjøre det vi kan for å gjennomføre nedbemanningen med frivillige løsninger, sier konserndirektør for personmarkedet i DNB, Trond Bentestuen.

Det var Dagens Næringsliv som først omtalte saken.

I pressemeldinga skriver DNB at nesten alle deres kunder er blitt digitale, og at banken derfor tar omfattende grep for å tilpasse kontorer og bemanning til den nye bankhverdagen. Samtidig styrkes kundesenteret og innovasjon av nye digitale tjenester som Vipps.

- Når kundene endrer sine bankvaner, må vi følge etter. Utviklingen de siste to årene har vist at kundene har mer kontakt med oss enn tidligere, men på helt andre måter. De ønsker å ha banken tilgjengelig hele tiden, og bruker mobilen til alt fra å betale regninger til å søke boliglån, sier konserndirektør Bentestuen.

Konserndirektøren påpeker videre at bankens kunder er i stor grad er blitt selvbetjente, og at det derfor er naturlig å legge om det fysiske distribusjonsnettet.

- Derfor reduserer vi antall bankkontor som betjener personkundene fra 116 til 57 i løpet av første halvår, sier Bentestuen.

Også i bedriftsmarkedet gjøres det endringer, fra 63 til 46 lokasjoner.

« DNB Eiendom vil fortsatt være til stede der de er i dag. DNB vil fortsatt ha bankkontor i alle fylker, og de fleste av kundene som bor i nærheten av en filial som legges ned, vil ha mindre enn en halvtime å kjøre til nærmeste DNB-filial», ifølge pressemeldinga.

- Vi skal fortsatt være fysisk til stede mange steder i Norge. I de situasjonene der kundene vil snakke med banken ansikt til ansikt, skal vi tilby riktig kompetanse og god rådgiving. Samtidig øker vi bemanningen på kundesenteret vårt, der alle som ønsker får personlig betjening døgnet rundt, både på telefon og via chat, sier Bentestuen.

Dagbladet følger saken.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram