- SLETT E-POSTEN: Dnbs klare råd etter at mange av deres kunder i morges mottok en mistenkelig e-post, angivelig fra banken, er at de bare må slette e-posten. Den er et svindelforsøk. Rune Bjerke er konsernsjef i Dnb. 
Foto: Erlend Aas / Scanpix
- SLETT E-POSTEN: Dnbs klare råd etter at mange av deres kunder i morges mottok en mistenkelig e-post, angivelig fra banken, er at de bare må slette e-posten. Den er et svindelforsøk. Rune Bjerke er konsernsjef i Dnb. Foto: Erlend Aas / ScanpixVis mer

Dnb utsatt for svindelangrep

Både kunder av banken og ikke-kunder har fått e-post med krøkkete norsk i morges.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Dagbladet har i morges mottatt flere tips fra Dnb-kunder som har mottatt en noe mistenkelig e-post, angivelig fra banken sin.

I e-posten sendt fra dnb@dnb.no får kundene opplyst:

DNB ATM card: Suspendert
Internett-kontoen tilgang: Suspendert

Kundenes bes deretter om å trykke på en lenke som skal gjenopprette kontoen deres.

- Ikke åpne mailen og slett den umiddelbart, er hasterådet fra Dnbs informasjonssjef Aud-Helen Rasmussen.

Også på nettstedet Twitter skriver mange at de har mottatt e-posten. På bankens Facebook-side gjør kundene banken oppmerksomme på problemet. Denne formen for svindelforsøk kalles phising og betyr at noen utenforstående leter eller fisker etter sensitiv informasjon som innloggingsdata og/eller kredittkortnummer.

- Dette er et forsøk på en svindel-e-post. Den er skrevet på særdeles dårlig norsk, så det er et opplagt svindelforsøk, men er du usikker ta kontakt med oss, sier Rasmussen til Dagbladet.

Hun sier kunder over hele landet har mottatt e-posten i løpet av natta, men også personer som ikke er DNB-kunder har fått den. Hun opplyser at deres sikkerhetsfolk jobber nå med å få lagt ned sida.

- Dette er også en politisak. Det vi vet til nå er at nettsiden stammer fra USA. De som står bak ser ut til å ha fått e-postene fra åpne nettkataloger på internett, sier informasjonssjefen.

- DNB kommuniserer ikke slike endringer via e-post, det gjør vi i så fall på innloggede sider i nettbanken. Erfaringsmessig er folk skeptiske til slike e-poster og forbrukerne har godt nettvett, sier Rasmussen.

Hun sier arbeider med problemet og vet foreløpig ikke hvilke konsekvenser det vil gi for kunder som velger å følge instruksjonene i svindel-e-posten.

- E-poster med gebrokkent norsk og blanding av norske og engelske ord er den letteste indikasjonen på at dette er et svindelforsøk. Slett e-posten! gjentar informasjonssjefen.

Hun understreker at dersom noen har gått inn på svindelsida og lagt igjen sensitiv informasjon, så må de ta kontakt med bankens kunderservice på telefon 04800.

SLETT: Har en slik e-post dukket opp i innboksen din, bør du slette den.
SLETT: Har en slik e-post dukket opp i innboksen din, bør du slette den. Vis mer