NEDE: DNBs nettsider. Foto: NTB Scanpix
NEDE: DNBs nettsider. Foto: NTB ScanpixVis mer

Problemer for DNB:

DNBs nettsider er nede, igjen: - Vi kan ikke gjøre annet enn å beklage

Flere av DNBs funksjoner er nede torsdag morgen.

(Dagbladet): Flere av DNBs nettjenester er nede torsdag morgen. Selve nettsida til Norges største bank er også nede.

- Dessverre opplever vi akkurat nå store problemer med nettsiden, og jobber for å danne oss et bilde av hva som er feilen, sa Cecilie Skjennald, kommunikasjonsrådgiver i DNB til Dagbladet litt etter klokka 8.

Ved 9-tida tror storbanken at de har funnet problemet.

- Feilen ser ut til å være relatert til maskinvare på vårt datesenter Green Mountain på Rønnesøy i Rogaland. Det fører til at nettbank, mobilbank og sms-tjenester er nede, sier Skjennald.

I en ny melding klokka 9.30 skriver selskapet:

«Vi har dessverre fremdeles tekniske problemer. Vi er ordentlig lei oss for at vi lager problemer for dere, og jobber så fort og godt vi kan med å rette maskinvarefeilen som har oppstått».

- Fortvilet

I tillegg til at nettsidene er nede - og det følgelig ikke er mulig å logge seg inn på nettbanken - har banken problemer med apper og mobiltjenester.

Denne våren har DNB hatt store tekniske problemer, blant annet med mobilbanken, nettbanken og betalingstjenesten Vipps.

- Vi er selvfølgelig veldig fortvilet og lei oss over at dette skjer, sier Skjennald.

Hun sier at banken jobber på spreng med å avdekke årsaken til den siste feilen, samtidig som de jobber for å få systemene opp å gå igjen. Til kunder som er lei av de gjentatte problemene med DNBs tjenester de siste månedene har Skjennald følgende kommentar:

- Vi kan ikke gjøre annet enn å beklage igjen for at dette skaper problemer for kundene våre, sier hun og legger til:

- Nå ser vi på konkrete tiltak for å rette opp i det som har skjedd, og dette har vårt absolutt største fokus.

Ba om redegjørelse

16. mars kom Finanstilsynet på banen og ba om en skriftlig redegjørelse fra DNB. I retur fikk Finanstilsynet en redegjørelse fra DNB hvor banken listet opp en rekke tiltak de ville iverksette for å bedre situasjonen.

IKT-Norge har også vært sterkt kritisk til at en så sentral aktør innen bank og finans ikke har bedre sikkerhetsløsninger for sine brukere.

Interesseorganisasjonen mener nettbanker er å regne for «samfunnskritisk infrastruktur» og at det dermed må stilles strenge krav til oppetid og stabilitet.

- Nettbanker må sikre at de har gode reserveløsninger som sikrer at når et system faller ned, så finnes det andre gode løsninger som sikrer en stabil oppetid, sa administrerende direktør Heidi Austlid til NTB tidligere i år.

- Det som nå skjer, er ikke holdbart, da det kan skade forbrukerne, konkluderte hun i mars