UVANLIG RUTE: Norwegians DY1156 skulle egentlig til München i formiddag, men kom seg ikke lenger enn ut i Skagerrak. Flyet måtte snu, og passasjerene kom seg avgårde et par timer seinere. Skjermdump: Flightradar24
UVANLIG RUTE: Norwegians DY1156 skulle egentlig til München i formiddag, men kom seg ikke lenger enn ut i Skagerrak. Flyet måtte snu, og passasjerene kom seg avgårde et par timer seinere. Skjermdump: Flightradar24Vis mer

Do-drama på vei til München. Norwegian-fly måtte snu og sirkle

Om bord på Norwegian-flygingen var det over 60 rørleggere.

(Dagbladet): Å gå på do om bord på fly kan av og til være litt av et prosjekt om man må skvise seg forbi medpassasjerer og deretter stå i kø for litt alenetid.

Men av og til er det også tvingende nødvendig.

En tur med planlagt flytid på to timer og et kvarter i formiddag var i hvert fall nok til at Norwegian ikke fullførte flygingen på grunn av manglende fasiliteter.

Radarbilder fra Norwegians rute DY1156 mellom Oslo og München i dag viser nemlig en noe spesiell rute.

Kom til Skagerrak

Flyet tok av fra Oslo Lufthavn 34 minutter forsinket klokka 09.34 i dag og skulle landet i München rundt 11.45.

Men flyet kom ikke lenger enn til svenskegrensa ute i Skagerrak før det måtte snu. Deretter fløy det nordover igjen langs Østfold og Hedmark.

Over Våler kommune i Hedmark gjorde imidlertid flyet nok en uventet vending da det sirklet fire ganger over Glomma før det igjen fløy sørover mot Oslo Lufthavn.

- Det stemmer at DY1156 som skulle fly fra Oslo til München måtte snu til Oslo igjen da de fant en feil på toalettene om bord. Flyet måtte sirkulere over Hedmark for å bli kvitt drivstoff, slik at det ikke var for tungt å lande, sier kommunikasjonsrådgiver Fatima Elkadi i Norwegian til Dagbladet.

Dagbladet har spurt Norwegian om hva som var problemet med toalettet, men flyet måtte undersøkes på Oslo Lufthavn for å komme til bunns i doproblemet.

60 rørleggere om bord

Etter at saken ble publisert, har Dagbladet også blitt tipset fra flere om at flyet med 186 seter bokstavelig talt var proppet med rørleggere.

85 personer fra norsk VVS-bransje er nemlig på tur, og 60-70 av dem rørleggere fra selskapet Rørkjøp på firmatur.

- Så mange rørleggere på et fly og det må snu på grunn av dotrøbbel. Det blir bra humor av slikt, sier Ulstein-rørlegger Hans Christian Ødegård til Dagbladet.

Han beskriver informasjon og service fra Norwegian som helt topp.

Administrerende direktør i Rørkjøp, Frank Olsen, beskriver også god stemning på flyet.

- Vi skulle gjerne ha fikset toalettene, men det måtte dessverre gjøres fra utsiden og vi tok ikke sjansen på å sende ut en rørlegger i line på 10 000 meter. Ble sporty og god stemning i flyet med ironien i tette toaletter, sier han til Dagbladet.

Snuoperasjonen førte i hvert fall til at passasjerene var over en time kortere i lufta.

- Passasjerene er tatt hånd om, og ny avgang til München fra Oslo er forventet klokka 12.00 lokal tid, sier hun.

Ikke første gang

Når fly må snu hender det at de flyr i litt merkelige formasjoner nettopp for å kvitte seg med drivstoff. Det er heller ikke første gang ikke-fungerende toaletter har ført til ruteendringer.

Et av tilfellene var en flyging mellom New York og Paris i desember 2016. Da måtte flyet med 170 passasjerer mellomlande i Irland for at de om bord skulle få gjøre sitt fornødne.