Dobbelt så raskt som fly, energieffektivt og det kan aldri krasje

Geniet Elon Musk, mannen bak Space X og Tesla, presenterer i kveld «hyperloop», som han sier er framtidas transportmetode.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Siste: Elon Musk har presentert ideen i en bloggpost.

PDF-dokumentet om hyperloop kan lastes ned her.

(Dagbladet): I kveld skal oppfinneren og forretningsmannen Elon Musk lansere planene for en «en femte transportmetode». De fire andre er tog, bil, fly og båt. I noen svevende setninger i fjor lovte Musk at denne nye transportmetoden ville bruke 30 minutter mellom Los Angeles og San Francisco, noe som gir en gjennomsnittshastighet på over 1100 km/t.

I tillegg skulle den nye transportmetoden - kalt «hyperloop» - aldri kunne krasje, være ekstremt energieffektiv og få deg minst dobbelt så raskt fram som med fly. Uten at man på dette tidspunktet vet om det er mulig å bygge i Norge - eller om hyperloop er mulig å bygge i det hele tatt -, så tilsvarer det en reisetid på Oslo - Bergen på 27 minutter.

- Det man ønsker er noe som aldri krasjer, som er minst dobbelt så raskt som fly, som blir drevet av solenergi og som går kontinuerlig, så du aldri må vente på stasjonen. Jeg vil prate med guvernøren (i California) og presidenten om dette, siden høyhastighetstog til 60 milliarder dollar som de foreslår i California vil bli det treigeste høyhastighetstoget i verden og det dyreste per kilometer. De setter alle de gale rekordene, sa Musk i et intervju med Bloomberg.

Det er ikke første gang noen fabulerer om en ny transportmetode, men Elon Musk er ingen hvem som helst.

Banebryter Etter at Elon Musk solgte PayPal til eBay i 2002, brukte han pengene til å starte tre selskaper. Bilfirmaet Tesla, romfartsselskapet SpaceX og energiselskapet SolarCity. Førstnevnte tar i disse dager Norge med storm når elbilen Model S har begynt å rulle ut på veiene, SpaceX skapte historie i fjor da romfartsselskapet ble det første private selskapet til å levere utstyr til den internasjonale romstasjonen, mens SolarCity er Musks prosjekt for å hindre global oppvarming.

Musk har altså startet et nytt bilmerke som i løpet av sine første år lager årets bil i verden basert på anmeldelser, samtidig som han har skapt en ny design på romfartøy som senker prisen dramatisk for utforskning av verdensrommet. 42-åringen fra Sør-Afrika omtales allerede som en av sin generasjons største genier.

Nøyaktig hvordan «hyperloop» skal fungere er imidlertid fortsatt et mysterium. Elon Musk har brukt det siste året på å finpusse planene som blir lansert i kveld, etter at han fikk et gjennombrudd i fjor sommer. Transporten vil ikke skje i et vakuum, det vil ikke være friksjonsfritt (men «lav friksjon») og det vil altså være energieffektivt, fortalte Musk på en Google-konferanse nylig (se video øverst).

Gir bort ideen gratis Elon Musk kommer ikke til å bygge hyperloopen selv, men publisere planene slik at de kan kritiseres og forbedres, før han velger ut et firma som vil få planene helt gratis - mot at de gjennomfører prosjektet.

Lanseringen vil skje ved en link på Elon Musks Twitter-side ca klokka 22.30 norsk tid.

- Jeg har jobbet i hele natt (det har også mange andre) med hyperloop. Forhåpentligvis er det ikke for mange feil. Link vil bli publisert 1:30 PDT (22.30 norsk tid), skrev Musk på Twitter for to timer siden.