Dobbeltroller i Luftsfartsverket kritiseres

Flere stortingspolitikere kritiserer Luftfartsverkets dobbeltrolle i forbindelse med utbyggingen av hovedflyplassen på Gardermoen. Luftfartsverket står bak oppdraget om bygging, eier selskapet som bygger, og skal selv godkjenne den ferdige flyplassen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Dette er nok et eksempel på at det er nødvendig med en grundig gjennomgåelse av problemene med rolleblanding i det offentlige, sier lederen for Stortingets samferdselskomité, Oddvar Nilsen (H), til Aftenposten. Ola Røtvei (Ap), som er medlem av samferdselskomiteen, ser også problemet med Luftfartsverkets mange dobbeltroller i forbindelse med utbyggingen av den nye hovedflyplassen.

- Her kan det stilles spørsmål ved habiliteten. Administrerende direktør i Luftfartsverket Ove Liavaag må selv ta stilling til dette. Men det er problematisk, sier Røtvei.

Assisterende luftfartsdirektør Ole Rambech bekrefter at Luftfartsverkets oppbygging gir en situasjon med dobbeltroller i godkjenningsprosessen.

- Fordi systemet i seg selv legger opp til en form for inhabilitet har vi valgt å løfte «vær varsom-plakaten» høyt, sier Rambech til Aftenposten. Han mener systemet er modent for revisjon, en prosess som er i gang.

Avdelingsdirektør Viggo Løfsgaard i Luftfartsinspeksjonen mener habiliteten er ivaretatt, og at de holder sin sti ren. Han forstår at det kan se ut som om bukken er satt til å passe havresekken, men er fullt oppmerksom på forholdet.

(NTB)