GOD TUR HJEM: Togene mellom Oslo og nabokommunene kan være ganske så fulle i rushtida. Nå er det håp om bedre tider, men utbyggingene vil ta tid. 
Foto: Jarl Fr. Erichsen/Scanpix
GOD TUR HJEM: Togene mellom Oslo og nabokommunene kan være ganske så fulle i rushtida. Nå er det håp om bedre tider, men utbyggingene vil ta tid. Foto: Jarl Fr. Erichsen/ScanpixVis mer

Dobbeltspor Oslo-Ski skal bygges

- At det kommer i 2018 er altfor seint, sier pendlerne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

• Her kan du lese hele NTP.

Her kan du lese regjeringens pressemeldinger om NTP.

(Dagbladet.no): Samfersdselsminister Liv Signe Navarsete presenter nå regjeringens satsing på jernbane i det neste tiåret.

- Den største satsingen gjøres i Intercitytriangelet på Østlandet. Vi vil gjøre hverdagen enklere for alle som pendler inn til de største byene.

- Det største prosjektet i transportplanen er nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski. Dette er et etterlengtet prosjekt som jeg er veldig stolt av å kunne si at nå skal bygges, sier Navarsete.

- Altfor seint
Prosjektet har en ramme på til sammen 11,6 milliarder for perioden 2010-2019 for igangsetting og fullføring av dette nye dobbeltsporet, skriver regjeringen i sin pressemelding.

Men byggingen vil ikke starte før i 2013 og kan tidligst stå ferdig i 2018.

Leder for pendlerforeningen i Østfold, Willy Frantzen jubler ikke over regjeringens jernbanesatsing.

- Det skulle bare mangle! Dagens situasjon er ikke til å leve med. Vi er glade, men mener at tidsperspektivet dessverre er altfor langt, sier Frantzen til NRK.

NSBs mange forsinkelser og innstillinger har nærmest skapt opprørstilstander blant pendlerne på Østfoldbanen den siste tiden, og Frantzen frykter at frustrasjonen kan fortsette i mange år.

Prioriterer travle strekninger

Satsingen blir konsentrert om Vestfold-, Østfold- og Dovrebana for å sikre mest mulig rasjonell anleggsdrift, for å øke kapasiteten i områder der den allerede er sprengt og for å høste gevinster av investeringer som allerede er gjort.

Her er regjeringens skryteliste for jernbanen:

• På Vestfoldbanen blir dobbeltspor ved Holmestrand og en ny og innkortet banestrekning mellom Farriseidet og Porsgrunn ("Eidanger-forbindelsen") prioritert.

• På Østfoldbana har de prioritert bygging av nytt dobbeltspor til fire spor på strekninga Oslo — Ski, og utbygging av dobbeltsporstrekningane Sandbukta - Moss-Kleberget og Kleberget - Såstad. Med dette vil jernbanen ha sammenhengande dobbeltspor mellom Oslo og Haug og fire spor mellom Oslo og Ski i løpet av perioden 2010-2019.

• På Dovrebana sør for Hamar blir det prioritert bygging av dobbeltspor på strekninga Langset — Kleverud — Steinsrud, med igangsetting i perioden 2010-2013.

• Det blir også prioritert å øke kapasiteten til spor gjennom Ulrikstunnelen på strekninga Bergen — Arna. Kombinert med utbygging av fleire kryssingsspor fører dette til redusert reisetid, økt kapasitet, mer punktleg trafikk og bedre trafikkavvikling på Bergensbana/Vossebana.

• Det er satt av midler til å starte arbeidet med å oppgradere strekninga Trondheim — Steinkjer på Trønderbanen. I denne sammenhengen vil det også bli vurdert om det skal gjennomførest en elektrifisering av banestrekningen, skriver samferdselsdepartementet i sin pressemelding.


Vedlikehold
Navarsete legger vekt på kraftig satsing på vedlikehold. 41,81 milliarder skal brukes på drift og vedlikehold i løpet av de neste ti årene.

2,3 milliarder per år til drift og 1,3 milliarder per år til vedlikehold. Dette er en økning på henholdsvis 10,3 prosent og 55,7 prosent i forhold til NTB 2006-15.

- Denne økte satsingen på drift og vedlikehold, sammen med tiltak for å oppgradere anlegg rundt Oslo, er helt nødvendig for å sikre driftsstabiliteten i jernbanenettet. Satsingen vil gjøre trafikken mer punktlig og redusere antallet innstillinger.

Jernbanedirektør Elisabeth Enger er glad for at regjeringen øker satsingen på jernbane.
- Det er gledelig at regjeringen gjennom Nasjonal transportplan for 2010 - 2019 viser stor vilje til å satse på jernbanen, sier Enger i en pressemelding.

Hun er særlig fornøyd med den betydelige økningen til vedlikehold.

- Med denne planen vil vi få til en nødvendig opprusting av eksisterende infrastruktur. I tillegg kommer vi i gang med byggingen av nye dobbeltspor rundt de største byene på Østlandet. Begge deler er en forutsetning for at vi skal kunne skape en robust jernbane som gir bedre punklighet og regularitet for de reisende og for godstransportørene, sier hun.