3-4 PROSENTS MARKEDSANDEL: Vi ser for oss en jevn stigning i produksjonen, sier Arnt Stensholt, medeier i Vestfold Juletre. Til venstre styreleder Jarle Hillestad. Foto: Anders Horntvedt / Finansavisen
3-4 PROSENTS MARKEDSANDEL: Vi ser for oss en jevn stigning i produksjonen, sier Arnt Stensholt, medeier i Vestfold Juletre. Til venstre styreleder Jarle Hillestad. Foto: Anders Horntvedt / FinansavisenVis mer

Dobling for juletregründere

Norges største juletreprodusent har doblet omsetningen siden 2015. I år kjøper nordmenn juletrær for omtrent én milliard kroner.

(Finansavisen): Norges største juletreprodusent, Vestfold Juletre, har doblet omsetningen siden 2015, men har mye å gå på før selskapet dominerer markedet, skriver Finansavisen.

I år har juletreprodusenten hugget 45.000 juletrær, og regner med at 2018 vil vise en omsetning på rundt 7 millioner kroner. Det er mer enn en dobling sammenlignet med inntektene i 2015.

- Det er en stor fordel å komme over en viss størrelse. Da kan du ha fast ansatte som er gode i jobben sin, og du kan ta deg råd til å investere i spesialutstyr, sier Jarle Hillestad, som kom inn som medeier og styreleder i Vestfold Juletre for fem år siden, til avisen.

Vekst hvert år

Ifølge bransjeorganisasjonen Norsk Juletre er det årlige salget på rundt 1,4 millioner trær. Hillestad og medeierne Yrjan Fevang og Arnt Stensholt står ifølge Finansavisen dermed bare for 3–4 prosent av landets totale juletresalg.

Bedriften har imidlertid hatt vekst i omsetningen hvert år, og de seneste tre årene har den levert marginer på 6-7 prosent.

- Dette er en veldig langsiktig og kapitalkrevende prosess. Etter at du har plantet trær tar det syv år før du får inntekter. Det trengs både penger og tålmodighet før du kommer opp på et nivå der du begynner å selge, og det er først nå salget er kommet ordentlig i gang, sier Hillestad til avisen.

Én milliard

Ifølge daglig leder i Norsk Juletre er gateverdien på juletre­salget i Norge på rundt 1 milliard kroner, og ett av fire trær er importert.

- Vi har veldig mange små produsenter i Norge. Det er derfor ofte produsenten selv som omsetter sine egne trær. De litt større produsentene er avhengig av at andre selger trærne. De leverer da enten til grossist eller opptrer selv som grossist ved å selge til fire-fem torgselgere, forteller daglig leder i bransjeorganisasjonen, John-Anders Strande, til Finansavisen.

Det totale juletresalget er ifølge avisen ganske stabilt, og ligger på rundt 1,4 millioner trær pr. år. Importen fra Danmark er også ganske stabil. Den varierer mellom 320.000 og 400.000 trær per år, det vil si rundt 25 prosent.

I motsetning til mye annet i norsk landbruk får ikke juletreproduksjon statsstøtte, og det er heller ikke tollvern, slik som på korn, melk og kjøtt.

– Det er ingen toll eller støtteordninger, og heller ingen avlingsskadeerstatninger, som det har vært mye snakk om i landbruket i år etter tørkesommeren. I juletreproduksjon bæres hele risikoen av produsenten, og omsetningen foregår på et åpent verdensmarked, sier Strande til Finansavisen.

Flere økonominyheter:

- Blir jokerne som vil avgjøre boligprisene
Slik ble Arne god for 230 millioner