Salget bobler over:  Pressesjef Jens Nordahl i Vinmonopolet kan fortelle om sterk vekst i salget av musserende vin. Foto: Lena S. Falck/Finansavisen
Salget bobler over: Pressesjef Jens Nordahl i Vinmonopolet kan fortelle om sterk vekst i salget av musserende vin. Foto: Lena S. Falck/FinansavisenVis mer

Dobling i bobler

På kun seks år har Vinmonopolets salg av musserende vin doblet seg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Hyllene på spesialpolet i Vika bugner av flytende godbiter. Seksjonen med musserende vin er intet unntak. Noen produkter er såpass populære at de står utstilt på paller på gulvet. For nordmenn har virkelig fått smaken på alkoholholdige produkter med bobler, skriver Finansavisen.

- Vi ser en nyere makrotrend der folk velger bort de tyngre produktene. Brennevin, sterkvin og rødvin er på vi ned, mens det lette og lyse - hvitvin, musserende, rosévin og øl - øker, sier pressesjef Jens Nordahl i Vinmonopolet.

Ifølge Nordahl skyldes bobleboomen blant annet en kombinasjon av økt fokus på helse, nye reisevaner og endrede matvaner, skriver Finansavisen.

Han forteller at salget av musserende vin har sine topper i uken før 17. mai, i midten av juni (tiden for skoleavslutninger og bryllup) og i romjulen (nyttårssalget).

- Selv om vi generelt drikker mer musserende vin nå enn tidligere, har produktet fortsatt en seremoniell funksjon, sier pressesjefen til Finansavisen.

Salget av musserende vin har økt med tosifrede prosentbeløp årlig siden 2006. Så langt i år er veksten på 14,3 prosent, mens det totale svakvinsalget kun har økt med 0,8 prosent.

Flere nyheter 15 norske maktkvinner: Dette vil vi ha til jul Norske kjendiser solgte vin for 100 millioner Velg riktig alkohol - spar kalorier