700 000 KUNDER RAMMET:  I ettermiddag er det kundene i Sparebank 1-banker som er rammet av nye problemer hos it-leverandøren Evry. Illustrasjonsfoto: Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Scanpix.
700 000 KUNDER RAMMET: I ettermiddag er det kundene i Sparebank 1-banker som er rammet av nye problemer hos it-leverandøren Evry. Illustrasjonsfoto: Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Scanpix.Vis mer

Død nett- og minibank for over en million kunder

Sparebank 1 og Skandiabanken største offer for it-feil denne gangen. Og seinere har minst sju andre meldt seg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Så er det bom stopp i nettbanken igjen for over en million  norske bankkunder. I ettermiddag siden 13.30-tiden har alle de om lag 700 000 kundene i Sparebank 1 vært uten kontakt med nettbank og mobilbank.

Etter at Dagbladet omtalte problemene for Sparebank 1-kundene, kom informasjonsssjef Leif-Kjartan Bjørsvik i Skandiabanken med denne mailen til Dagbladet:

- Skandiabankens 370.000 kundar er dessverre også ramma av feilen hos Evry.  Feilen burde vore unngått, men vi håpar dei får retta den i løpet av kvelden. Både kundar og vi som driv banken forventar at viktig samfunnsinfrastruktur som dette fungerer.

Bjørsvik vil ikke noen ytterligere kommentar om tillitsforholdet til Evry i kveld, med opplyser at selskapet fornyet avtalen med it-selskapet i fjor sommer.

Sparebanken Sør, Handelsbanken og Sandnes Sparebank er blant de andre bankene som fortsatt er rammet ved 17-tiden.

Bankkort fra Handelsbanken fungerer heller ikke ved varekjøp.

Og seinere i kveld kommer flere rapporter fra bakkunder med skjegget i postkassa: Storebrand, Gjensidige og Sparebanken Vest.

- Jeg kommer rett fra senteret her i Bergen nå. Der fungerte ikke kortet i de tre butikkene jeg var innom, men jeg hadde heldigvis kontanter denne gangen, noe jeg vanligvis ikke har, skriver i kunde i Handelsbanken til Dagbladet tirsdag kveld.

Det er en sentral komponent i en såkalt stormaskin hos it-giganten Evry som plutselig sluttet å fungere. Og Evry har en finger med i spillet i forhold til hvordan både nettbanker og kort fungerer - eller ikke - for de aller fleste norske bankkunder.

- Vi må bare beklage, og håper og tror vi skal få rettet feilen i løpet av kvelden. Men VISA-kortene fungerer i butikk for nettbankkundene som er rammet, og kunder til de to store forretningsbankene DNB og Nordea er ikke berørt, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry til Dagbladet.

I kveld har Evry lagt ut en redegjørelse om problemene på sine hjemmesider.
 
I fjor hadde Evry seks «hendelser» i siste kvartal - små eller store - som selskapet selv uttrykker det.  Disse feilene berørte store deler av landets bankkunder.

- Forventningene til dagens bank- og finansaktører er grenseløse, skriver Evry på sin hjemmeside.

Stopp i alle minibanker også Pressekontakt Christian Brosstad i Sparebank 1 opplyser til Dagbladet at kunder i hans bank også møter kortproblemer i minibanker.

- Men det gjelder bare minibanker som er driftet av oss og de andre bankene som er rammet av Evrys problemer denne gangen. Det virker som de samme problemene som rammer nettbank og mobilbank også rammer våre nettbanker. Våre kortkunder skal kunne bruke minibankene til for eksempel Nordea og DNB uten problemer, sier Brosstad.

En time seinere korrigerer pressekontakten i Sparebank 1:

- Det viser seg dessverre at heller ikke DNB- eller Nordea-minibanker fungerer for våre kunder. På grunn av Evry-feilen får ingen minibanker opplysninger om saldoen på kortkontoen til våre kunder. Dermed fungerer dessverre ingen minibanker, sier Brosstad til Dagbladet.

Men VISA-kortene skal virke i butikk med såkalt reserveløsning. Det vil si at kundene må kvittere for hånd i butikken, ifølge Brosstad.

Kunder med Sparebank 1-kort, som har henvendt seg til Dagbladet, opplever imidlertid at deres kort er blitt avvist i ordinære butikker og serveringssteder, seinest ved 17-tiden.