Dødelig måned for MC-folket

I løpet seks dager har fem motorsyklister omkommet i like mange ulykker. Trygg Trafikk håper at de siste årenes positive utvikling ikke snus i løpet av sommermånedene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I løpet av årets fire første måneder mistet ingen motorsyklister livet. Bare de fire siste ukene har ti MC-førere omkommet i om lag 55 motorsykkelulykker her til lands.

Tre dødsfall i helgen, og ytterligere to i forrige uke bekymrer direktør Leif A. Ellevset i Trygg Trafikk.

– Men dette er dessverre ikke overraskende. Dette er tiden da det kjøres mest med motorsykkel, og vi ser mange «rustne» sykler og like «rustne» sjåfører på veiene, konstaterer Ellevset overfor Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Kan bli svart år

De siste ti årene har stadig færre motorsyklister blitt drept. Det siste svarte året var i 2002, da 37 nordmenn med tohjulinger mistet livet i trafikken. Selv om 2006 startet veldig bra, gir situasjonen den siste måneden grunn til bekymring.

– 2006 kan bli et nytt svart år. Det bekymrer meg at den siste uken og den siste måneden har kostet så mange livet. Og ennå har vi ikke kommet til den verste måneden av alle, med mest trafikk – nemlig juli, mener Ellevset.

– I tillegg ser vi en tendens til at stadig flere ynge nordmenn kjøper tung motorsykkel. Det kan slå negativt ut, fortsetter direktøren for Trygg Trafikk.

Mange på rad

Dødelig måned for MC-folket

MC-importørenes talsmann Torbjørn Kaarud vil ikke krisemaksimere etter en forsommer med mange døde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er vanskelig å spå når det inntreffer mange dødsulykker. Det vi ser er at vi ofte får mange slike utfall innenfor et kort tidsom. Men fordelt over et helt år ser det heldigvis ikke så ille ut, sier Kaarud. Han konstaterer at fire av de fem dødsulykkene blant motorsyklistene den siste uken skyldtes kollisjoner med bil.

– Min bønn til bilistene er at de har i bakhodet at det er mer enn 100.000 norske menn og kvinner ute på veiene i sommer med tung motorsykkel.

Kaarud mener norske motorsyklister er blant de flinkeste i Europa til å sikre seg.

– Men for all del, ikke bli fristet til å kjøre letter antrukket i sommervarmen. Det er ofte tilfeldigheter som gjør at en ulykke ender med døden, og det er livsfarlig å gamble med sikkerheten.

Fartssperre og lysende tøy

Forsker Terje Assum ved Transportøkonomisk institutt (TØI) har studert trafikkutviklingen i Norge gjennom en årrekke.

Ifølge hans kalkyler må bilførere ha 0,8 i promille for å være like utsatt i trafikken som MC-førere.

– De sitter utsatt til, er nesten helt ubeskyttet og kjører like fort som oss andre, sier Assum.

Han tar til orde for radikale forslag som fartssperre på motorsykler og mopeder, samt påbud av motorsykkelklær i sterke farger – som gult.

– Men der er jo ikke motorsykkelfolket enige med meg, konstaterer han.

(ANB)

DØDSULYKKE: Det har vært mange dødsulykker med MC-er den siste tida. Dette bildet er fra en ulykke i Vestfold i fjor.