Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Døden kom igjen

NEW YORK (Dagbladet): - Vi har fått opplysninger om at flygeren dumpet drivstoff over Jamaica Bay før flyet styrtet. Det tyder på at han var klar over at flyet var rammet av alvorlige tekniske problemer, sa New Yorks guvernør George Pataki i går kveld.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Se video fra ulykkesstedet! De oppsiktsvekkende opplysningene reiser en rekke spørsmål, men først og fremst dette:

Hvorfor sendte ikke flygeren nødsignal dersom han startet prosedyrene med å tømme flyet for drivstoff?

Greim Feith, tidligere etterforsker i det amerikanske luftfartsdirektoratet, uttalte at han trodde drivstofflekkasjen kunne skyldes at den ene motoren falt av og slet flere drivstoffrør.

Men guvernør Patakis uttalelse om at flygeren var klar over at flyet hadde et katastrofalt teknisk problem idet det tok av fra JFK-Kennedy-flyplassen, var i går den mest autoritative uttalelsen om hendelsen som førte til at Flight 587 styrtet.

I natt lyttet etterforskerne i National Transport Safety Board på opptakene i taleregistratoren fra flyvraket. Der finnes trolig svaret på flere spørsmål om flystyrten.

For full kraft

Den enorme Airbus-maskinen, med 25 tonn jetdrivstoff i tankene, var bare et par minutter inne i takeoff-fasen fra JFK-flyplassen utenfor New York City, og de to General Electric CF-6-motorene gikk på full kraft, da katastrofen inntraff.

- De fleste øyenvitnene sier at flyet delte seg opp før det styrtet, selv om andre ikke har sett dette, sa New Yorks borgermester Rudy Giuliani på en pressekonferanse i går kveld.

- Dette er vanskelig å si, og det er ikke ment å redusere katastrofen, men den kunne vært enda mye større. Det henger sammen med hvordan flyet traff bakken, sa Rudy Giuliani.

Seint i går kveld fant ulykkesetterforskerne taleregistratoren fra Flight 587.

Taleregistratoren tar opp all samtale i flyets cockpit og i flygernes radiokommunikasjon.

Men da Flight 587 styrtet, rakk ikke flygerne å kommunisere over radio.

Med nesa først

American Airlines Flight 587, med 251 passasjerer og et mannskap på 9, styrtet rett i bakken med nesa først. Den ene motoren landet bare to meter fra gasstankene på en Texaco-stasjon fire kvartaler unna stedet der flykroppen traff bakken. Halen fra flyet ble funnet i Jamaica Bay i går kveld.

Alt tyder på at både motoren og halen falt av før flyet traff bakken.

12 hus ble ødelagt i flystyrten og brannene etterpå. Det er meldt om 41 skadde mennesker på bakken.

- Til nå har vi funnet 161 omkomne. I tillegg til passasjerene og flymannskapet er seks personer fra Rockaway Beach savnet, sier borgermester Rudy Giuliani.

Fullastet

Flight 587 var nesten fullastet og skulle fly fra New York til Santo Domingo i Den dominikanske republikken i Karibia. Minst 150 av passasjerene var fra Den dominikanske republikken.

Flyet skulle ha tatt av klokka 08.00 lokal tid, men ble mer enn en time forsinket. Årsaken til forsinkelsen var ikke kjent i går kveld.

Loggen på flyplassen viser at flyet tok av 09.13. Bare to minutter seinere forsvant transpondersignalet, og flyet gikk inn i et loddrett stup.

Flyet var en Airbus 300 som ble bygget i Frankrike i 1988. Det gjennomgikk en rutinesjekk på søndag. En mer omfattende sjekk og service ble utført på flyet 3. oktober i år.

KRASJSTEDET: Brannmenn fra New York driver redningsarbeid der Airbus-flyet styrtet i boligstrøket i Queens i går.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!