Dødens ekspress

ESCHEDE (Dagbladet): Over 120 døde og mer enn 300 alvorlig skadde er bare de foreløpige tall etter den verste togkatastrofen som har rammet Tyskland etter krigen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ekspresstoget fra München til Hamburg sporet av og raste med 200 kilometer i timen rett inn i ei bru.

Statsadvokat Gisela Luning sier at lokføreren merket et dunk, før han fikk signal om at han skulle bremse. Først da han fikk stoppet toget inne på stasjonsområdet - et par kilometer fra ulykkesstedet, ble han klar over at vognene var borte.
Lokføreren skal ha blitt lettere skadd.

En av de aller første på grufulle åstedet var fotografen Peter Müller fra lokalavisa Cellischer Zeitung. Dette så han et par minutter etter smellet:

- Små barn virret gråtende rundt, og til dels hardt skadde mennesker sto og satt overalt. Fra toget hørte jeg mennesker jamre. Det var grusomt.

Voldsomt brak

- Først hørtes det ut som et vognlass med småstein ble tømt. Så lød et voldsomt brak og jeg så en søyle av jord og grus. Med en gang sto det klart for meg at noe alvorlig var skjedd, sier Joachim Gries, som bor like i nærheten av ulykkesstedet. Øyenvitner og folk som bor på stedet gikk umiddelbart løs på vinduer og dører med øks og hammer. Et kvarter seinere nådde de første redningsmannskapene fram.

Hannelore Bonkewitz sto og skrelte poteter da toget kjørte inn i brua.

- Jeg løp bort til toget. Der ble jeg møtt av blødende mennesker som vaklet rundt. Det lå knust glass og sammenfiltret stål overalt. I vraket og ved siden av lå likene strødd. Helt fryktelig. Det lød som et jordskjelv. Denne dagen kommer jeg nok aldri til å kunne hviske ut av hukommelsen, sier hun.

Ukjent årsak

Tysk TV og aviser spekulerer i dag over årsaken. Først ble det opplyst at en personbil kjørte av veien og tippet ned på banelegemet sekunder før toget kom.

Nå er det klart at bilen tilhørte et arbeidslag fra Deutsche Bahn (DB) og sto parkert oppe på brua. Den falt ned da toget knuste betongen. Flere - antakelig alle arbeidsfolkene - sto ved linja og omkom også i ulykken.
Det er uvisst om det ble utført arbeider på skinnegangen. En teori som også skal undersøkes, er om atomkraftmotstandere har sabotert skinnegangen i forbindelse med transportene av radioaktivt avfall for få uker siden. Politiet har allerede startet etterforskningen.

Det hypermoderne hurtigtoget «884 Wilhelm Conrad Röntgen» kjørte inn mot jernbanestasjonen i småbyen Eschede med en fart på 200 kilometer i timen. Den første passasjervogna sporet av og traff ei bru med voldsom kraft. De 12 andre vognene ble mast sammen og trykt inn i hverandre.

Fire vogner ble stående som et fire meter bredt og 25 meter høyt tårn. Tonnevis av mur falt ned på vrakrestene. Bare en trekkvogn og en passasjervogn ble stående på skinnegangen.

Sammenfiltret

I går kveld var 1200 redningsfolk stadig i arbeid. Hæren, brannvesenet, sivilforsvaret, politiet og en avdeling fra det britiske forsvaret prøvde ved hjelp av store kraner å skille de sammenfiltrede vognene.

Arbeidet går sakte og må gjennomføres møysommelig, fordi det hele tida er mulighet for å finne flere levende passasjerer.

KAOS: Døde og skadede togpassasjerer ble utover dagen i går funnet og brakt ut av de maltrakterte togvognene.