Døds-sommer for MC-førere

23 personer er drept på motorsykkel i sommer. Det er dobbelt så mange som i fjor. Aldri tidligere har så mange omkommet i motorsykkelulykker. Det er 100 ganger større sjanse for å bli drept på motorsykkel, enn i bil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Juli ble dødsmåneden for tohjulinger. Ifølge Trygg Trafikks oversikt omkom 14 personer mot to i fjor. I sommer er det satt en ny grusom rekord for antall drepte i motorsykkelulykker.

23 ble drept i mai, juni og juli mot 11 i fjor. Ulykkesårsaken er som regel høy fart eller utforkjøring.

Ensom rytter

Flere av ulykkene blir i politirapportene beskrevet som «villmannskjøring». De fleste skjer i helgene, og den forulykkede er «en ensom rytter»: Han kjører for seg selv, og ulykken skjer ofte på landeveien.

Beregninger Dagbladet har gjort, viser at sjansen for å bli drept på motorsykkel de siste tre månedene har vært over hundre ganger større enn om du kjørte bil. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken og Trygg Trafikk viser at antall drepte pr 100000 kjøretøy i mai, juni og juli var 0,3 om du kjørte bil mot 33,5 om du kjørte motorsykkel.

I sommer er antall omkomne i bil redusert med 18 prosent. I juli omkom det 15 personer i bil og 14 på motorsykkel. Det er 1,8 millioner biler på vegene mot 65000 motorsykler.

Feilvurdering

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Høy fart og feilvurdering av trafikksituasjonen går ofte igjen i motorsykkelulykker, sier Jan Kristiansen i Oslo-politiet til Dagbladet. Han har lang erfaring som motorsykkelkjører.

- Åtte av ti motorsyklister kjører eksemplarisk, sier Kristiansen. Du ser nesten aldri bedre trafikanter enn dem som kjører motorsykkel korrekt. Men det er noen som ikke kan styre seg. Som må ha dette særegne MC-kikket.

- Kanskje bør aldersgrensen økes fra 21 til 25 år for de tyngste syklene. Folk kjøper seg neppe kraftbomber med toppfart på over 300 km/t for å kjøre i 80 km/t. Vi må få oppfriskningskurs for alle motorsyklister hver vår og nærmest sette forbud mot at eierne kan låne bort motorsykkelen, sier Kristiansen.

Politiet maktesløse

Politiet er nærmest maktesløse overfor råkjørere på motorsykkel. Tar de opp jakten med blålys og sirene girer bare motorsyklisten ned et par gir - og drar i fra som en rakett. Politiet tør ikke ta opp forfølgelsen. Motorsykler har ikke nummerskilt foran, og blir derfor ikke registrert av fotoboksene.

I politiet blir det vurdert om det bør bli påbudt med nummerskilt foran på alle motorsykler. Samferdselminister Odd Einar Dørum vil øke antall fotobokser fra 185 til 300, og skal de bli effektive overfor motorsykler må disse ha registreringsskilt også foran.

<B>SKREMMENDE:</B> Denne kollisjonen mellom en personbil og en motorsykkel i Porsgrunn i vår endte utrolig nok uten alvorlige personskader. Statistikken over denne sommerens MC-ulykker er skremmende lesning.