Dødseforbundet skal fly mot nye internasjonale høyder

Med snowboardstjerne Stine Brun Kjeldaas ved spakene, skal Dødse­forbundet fly mot nye internasjonale høyder.

DØDSENS ALVOR: Det er mye god publikumsunderholdning i Frognerbadet når deltagerne i VM i Døds stuper mot vannet fra 10 meter i real mageplaskform. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
DØDSENS ALVOR: Det er mye god publikumsunderholdning i Frognerbadet når deltagerne i VM i Døds stuper mot vannet fra 10 meter i real mageplaskform. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

(Finansavisen): Da gutta, med avdøde Raga Rockers-gitarist Erling Bruno Hovden i spissen, skulle tøffe seg for jentene på Frognerbadet på begynnelsen av 1970-tallet, gjorde de det ved å «dødse». Det vil si å gå for et realt magaplask fra stor høyde, for så å krype sammen rett før man treffer vannet.

- Vi har hatt noen brukkne ribben, neser og generell smerte, men fra høyder på rundt 10 meter er det ikke direkte farlig, hevder Paul Rigault i Dødseforbundet.

Som leder i forbundet ble han for noen år siden tvunget til å gjennomføre dødsing, men det er ikke noe han selv ønsker å satse på. Etter økt internasjonal oppmerksomhet og anerkjennelse ønsker han i stedet å gjøre sporten mer profesjonell og kommersiell. Derfor har han ansatt tidligere snowboardstjerne Stine Brun Kjeldaas som prosjektleder og sjef for dødssirkuset som nå blir organisert under navnet Døds Challenge. Det er ifølge Rigault nemlig ikke en idrett.

- Det er ikke en idrett slik idrettsforbundet driver, da vi er mer en livsstil og et kulturarrangement, og vi vil selge øl, sier Rigault.

Rivende utvikling

Siden forbundet ble etablert i 2008 og den første konkurransen gikk av stabelen med åtte hoppere og 30 tilskuere, har sporten utviklet seg dramatisk. I 2012 hadde de 1.500 personer på tribunen og fra 2016 har de vært utsolgt med 3.000 tilskuere. Det er imidlertid oppblomstringen av sosiale medier som har løftet sporten internasjonalt.

- I tillegg til direktesending på TV 2, ble klipp fra arrangementet i fjor vist over 100 millioner ganger på SnapChat og nærmere 30 millioner ganger på YouTube, Facebook og Instagram. Derfor vil vi ta tak og gjøre dette mer profesjonelt, sier Kjeldaas, som tok sølv i halfpipe under Ol i Nagano i 1998.

Hun har i tillegg tatt gull i X Games, sittet i ledergruppa for X Games Norway de tre siste årene, vært kommentator i BBC og er partner i produksjonsselskapet Fivecelcius, samtidig som hun nå blir dødsedronning.

- En ting er at jentene er på vei inn i sirkuset, men vi har tro på at dette kan bli stort, også utenfor Frognerbadet og Norge. Det har i flere år vært et svensk mesterskap i Stockholm, og i år skal vi ha mesterskap i København og Helsinki i tillegg, sier hun entusiastisk.

Verdensmesterskap

Vinnerne derfra blir blant de 15 som prekvalifiserer seg til VM i Døds 17. august, sammen med vinnerne fra flere såkalte Golden Tickets-arrangementer som er godkjente konkurranser rundt i Norge. I tillegg vil godt over 100 deltagere slåss om de resterende plassene i en kvalifisering i Frognerbadet dagen før VM.

I kvalifiseringen er det kun klassisk dødsing som teller, mens det i konkurranser også dødses i fristil. Dommerkriteriene går på å fri til publikum, hvor det å krype sammen senest mulig er en viktig del.

- Vi har hatt med utøvere fra både Japan, Australia og USA, og i fjor var åtte nasjoner representert i VM. I år blir det betydelig flere, tror Paul Rigault, som nå skal egne seg mer om Kolonihagen på Frogner og andre prosjekter.

Alle typer

Som tidligere brettkjører på toppnivå har Stine Brun Kjeldaas et bredt kontaktnett både i Norge og utlandet.

- Dødsing favner bredt blant mange typer mennesker, og i fjor var deltagerne mellom 14 og 59 år gamle. Norgesmester i stuping og tredobbelt verdensmester i dødsing, Filip Julius Devor, har en lillebror på fem år som allerede dødser fra syv meter, så rekrutteringen er god, påpeker hun.

- Foruten stupere samler vi alle typer ekstremsportsutøvere og mer vanlige folk. Noen gjør dette mest for gøy, mens andre tar det seriøst og trener på trampoline, i skumgummi, fra stupetårn og andre innretninger over vann, legger hun til.

Selv har hun aldri dødset, men som leder i forbundet slipper hun neppe unna.

Uante muligheter

Ferger, klipper, tårn, kran og bygninger er bare noe av det man kan dødse fra, og drømmen er å gjennomføre konkurranser i blant annet Tokyo og Las Vegas, mens et provisorisk basseng og tårn kan settes opp praktisk talt hvor som helst.

- Vi har kapasitetsutfordringer på Frognerbadet, men vi føler det er der vi hører hjemme, sier Rigault.

De siste årene har Citroën vært med som sponsor og gitt en bil i premie, mens en vinprodusent fra California og flere andre har vist interesse.

- Vi har fått stor internasjonal oppmerksomhet og i utlandet driver noen med death diving, men vi skal bevare dødsekonseptet, VM- og de andre konkurransene under Døds Challenge, som er en god markedsføringsplattform. Arrangementene egner seg godt for både TV og sosiale medier, med superslowmotion, sommerglede og mennesker som vil tøffe seg, sier Kjeldaas, som gleder seg til å ta fatt på oppgavene.

- Sesongen varer fra mai til september, men dette blir en heltids- og helårsjobb med stort potensial, understreker hun.

Andre økonominyheter:

Boligprisrekord i fem norske byer
Er knekkebrød sunnere enn brød?

Sissener gleder seg til å kjøpe billige oljeaksjer fra «dumme» politikere