Dødsferden minutt for minutt

Dette skjedde. Nå skal de svarte boksene gi svar på hvorfor.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Klokka 08.00 (norsk tid): Helios\' flight zu522 tar av fra Larnaca på Kypros. Destinasjonen er Praha etter en stopp i Aten. Om bord er 115 passasjerer - flesteparten gresk-kyprioter - og en besetning på 6. En tredel av passasjerene var barn.

Klokka 08.37: Flyet kommer inn i gresk luftrom og blir identifisert av kontrolltårnet i Aten.

Klokka 09.07: Flygelederne får ikke kontakt med passasjerflyet.

Klokka 09.20: De kontakter Larnaca og får vite at Helios-flyet rapporterte om problemer med air condition-systemet etter å ha tatt av.

Klokka 09.25: Greske luftfartsmyndigheter underretter forsvarsdepartementets redningssenter.

Klokka 09.30: Slår alarm som er standard når kontrolltårnet ikke får kontakt med et fly.

Klokka 09.55: To F16-fly letter for å oppnå visuell kontakt med det tause passasjerflyet.

Klokka 10.20: Jagerflyene når fram til Boeing 737-flyet over øya Kea i Egeerhavet. Får ikke kontakt med pilotene.

Klokka 10.25: F16-flyene flyr så nært at de kan se inn i cockpiten og kabinen. Co-piloten ligger bevisstløs over styrespakene, og kapteinen er ikke til stede. Det henger oksygenmasker ned fra taket i kabinen. Pilotene observerer to personer som ser ut til å forsøke å ta kontroll over flyet. De vet ikke om dette er passasjerer eller besetning.

Klokka 11.05: Flyet som er på autopilot krasjer i fjellandskap nær kystbyen Grammatiko 4 mil nord for Aten. Vrakrestene spres over to raviner på rundt 450 meters høyde. Ingen av de 121 om bord overlever. Muligens døde alle av trykkfall, oksygenmangel og kulde lenge før styrten.

Redningsmannskapene fant ferdskriveren og taleregistratoren, og etterforskerne regner med at den vil gi svar på hva som skjedde i går formiddag. Alt tyder på en teknisk feil som gjorde at kabintrykket falt. Dette fører til et voldsomt temperaturfall og oksygenmangel. Når det skjer i 10 000 meters høyde som med Helios-flyet, blir man vanligvis bevisstløs innen et halvt minutt.

Muligens har dette skjedd gradvis, siden F16-pilotene så to personer som fortsatt var ved bevissthet etter at pilotene hadde mistet kontrollen. Noen kan ha fått dratt på seg oksygenmaskene og holdt seg våken lenger. Sotiris Voutas mottok like før styrten en sms fra fetteren som var på dødsflyet:

- Piloten er blitt blå i ansiktet. Kjære søskenbarn, jeg tar nå farvel, vi er alle frosne.

En Helios-talsmann fastholder at dødsflyet var inne til service forrige uke uten at noen problemer ble funnet. Samtidig ringte flere Helios-passasjerer til greske medier og fortalte om problemer med air condition-systemet den siste tiden. Noen opplevde en iskald kabin der flyvertene delte ut tepper. Andre meldte om glohete Helios-turer.

NATTA SENKER SEG OVER FJELLET: Voldsomme branner spredte seg rundt styrtområdet, men brannvesenet fikk omsider kontroll på flammene.
<B>INGEN SKADDE Å HJELPE: Brannvesenets biler fraktet døde opp til ventende ambulanser.
<B>GJENNOMSØKTE VRAKRESTENE: Flyet var spredt over et stort område, men redningsmannskapene fant til slutt ferdskriveren og taleregistratoren.