Dødsflyets mysterium

Amerikanske eksperter er i Taiwan for å finne ut hvorfor flyet delte seg i fire og styrtet med 225 personer. Les spekulasjonene etter den uforståelige tragedien.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Taiwans militære avviser at flyet ble skutt ned av en kinesisk rakett.

- Kina har benektet det. Vi mener benektelsen er svært troverdig, sier en militær-talsmann.

Dykker jobber i dag med å lokalisere ferdskriveren og taleregistratoren, i håp om å finne årsaken til at flyet gikk i oppløsning før det styrtet. Alle om bord mistet livet i ulykken. Bortsett fra rakett-teorien, blir det spekulert i en eksplosjon om bord, plutselig trykkfall eller kollisjon.

En militærradar viser hva som skjedde da jumbojeten plutselig forsvant fra flyplass-radaren lørdag morgen. Boeing 747-200-flyet delte seg i fire deler i 9000 meters høyde, og styrtet deretter i Taiwan-stredet.

De som heller til eksplosjons-teorien viser til radarbildene som viste at én del av flyet ble kastet bakover i høy hastighet. De tre andre delene fortsatte framover i fartsretningen. Taiwanske myndigheter opplyser at det ikke finnes noen bevis på terrorangrep selv om bønder i et område 75 kilometer unna ulykkesstedet hørte en eksplosjonslignende lyd.

- At noe går galt i en sånn høyde, og at piloten ikke rekker å sende nødmelding - det er det store mysteriet, sier visepresident James Chang i China Airlines.

Flyselskapet mottok ingen nødrop før jumbojeten plutselig forsvant fra radaren 20 minutter etter takeoff. Utskrift av pilotens samtaler med kontrolltårnet nevner ingen problemer. Bønder flere mil unna har funnet vrakrester, magasiner og papir med logoen til China Airlines i åkrene. Det kan tyde på en kraftig eksplosjon i lufta som har slengt deler av flyet utover et stort område.

Svaret kan ligge hos ferdskriveren og taleregistratoren som fortsatt ikke er funnet. Signaler fra boksene tyder på at de ligger på 55 meters dyp på et område med en radius på 500 meter. Kraftige strømmer gjør berginsarbeidet vanskelig.

- Vi håper å ha redusert det mulige området til å radius på 100 meter i løpet av dagen, sier sjefsetterforsker David Lee.

Han får i dag hjelp fra amerikanske etterforskere fra U.S. National Transportation Safety Board. De har utstrakt dypdykk-erfaring, og blir assistert av Boeing-ingeniører som har kommet for å prøve å løse styrtgåten med det amerikansk-bygde flyet.

Så langt har de bare funnet mindre flydeler, og de prøver å finne større deler ved hjelp av sonar. Minesøke-fartøyer deltar i søket som kan ta mange dager.

Ingen av de 206 passasjerene og besetningen på 19 er funnet i live. Om bord blir det opplyst å ha vært 190 taiwanesere, 14 fra Macao og Hongkong, ni kinesere, en fra Singapore og en sveitser. Lokale fiskere fant de første likene flytende i havet. Rundt 80 er tatt i land, og halvparten av disse er identifisert.

Over 400 redningsarbeidere, 22 kystvaktbåter og to helikoptre lette i helga etter omkomne og flyrester. Røff sjøgang med opptil tre meter høye bølger vanskeliggjorde arbeidet, og havflata er dekket av flydrivstoff.

En flyplass-talsmann opplyser at flyet forsvant over Taiwan-stredet på vei fra Taipei til Hong Kong. Flight CI611 lettet i finvær klokka 08.40 norsk tid lørdag og ble meldt savnet en snau time seinere. Den 22 år gamle jumbojeten var flyselskapets eneste fly som var så gammelt. Den var solgt til Oriental Thai Airlines og skulle bli levert neste måned. Strukturfeil i det gamle flyet er en annen ulykkesårsak som det blir spekulert i.

Pårørende strømmer til flyselskapets provisoriske krisesenter på et hotell nær Taipei-flyplassen.

- Hvorfor lot de et så gammelt fly være i lufta? Ville de at folk skulle dø, spør El-Hinn Ibrahim som hadde tre slektninger om bord.

China Airlines er kjent som et av verdens mest ulykkesutsatte flyselskap. De skal ha hatt ni dødsulykker siden 1970.

I år 2000 overtok en kvinne som toppsjef for taiwanske China Airlines. Hun fikk i oppgave å bedre selskapets image etter tre flyulykker med dødelig utgang på seks år, skriver NTB.

  • I september 1999 krasjet et MD 11 under landing i Hongkong. 315 personer om bord overlevde, mens tre omkom. Mer enn 200 ble skadd.
  • I februar 1998 krasjet en Airbus, som fraktet turister hjem fra Bali, under landing i Taipei. 196 personer om bord og sju på bakken omkom.
  • I april 1994 mistet 271 passasjerer og mannskap livet da en Airbus styrtet under landing i Nagoya i Japan.

Aksjekursen til China Airlines stupte sju prosent da børsen åpnet i dag. Det er maksgrensa for kursnedgang på en dag, og aksjen ble deretter suspendert fram til i morgen. Investorene frykter gigantsøksmål og kundesvikt.

VENTER PÅ DE OMKOMNE: Redningsfolk og politi organiserer bårer mens de venter på likene som blir fraktet inn fra sjøen utenfor byen Menkung på øya Penghu.
KJØLECONTAINERE: Her oppbevares de uidentifiserte likene.
<B>SØNNEN FORSVUNNET: Moren til co-pilot Hsieh Yah-lung slåss med tårene idet hun ankommer hovedkontoret til China Airlines i Taipei.
<B>FLYTYPEN: Et China Airlines Boeing 747-200-fly står på rullebanen på Chiang Kai-shek International Airport i 1981.
<B>LETER ETTER SVAR: Etterforskere undersøker to flyseter som er funnet på sjøen.
<B>DE OMKOMNE: En taiwansk soldat tar hånd om likene etter hvert som de kommer inn.